KPN laat webshops in de kou staan
Een aantal gedupeerden heeft gisteren een mail van KPN gekregen dat zij geen vergoeding van de geleden schade hoeven te verwachten. Verlies van omzet als gevolg van het uitvallen van dienstverlening staat volgens KPN bij de uitsluitingen vermeld in de algemene voorwaarden.
Een van de gedupeerden is Chris Akse van Cars4less, een online dealer van nieuwe auto's. In een normaal weekend verkoopt hij twee tot vijf auto's en strijkt daarbij zo'n 450 euro per auto aan commissie op. "Het betreffende wekend hebben we met twee man uit het raam zitten kijken", omschrijft hij de gevolgen van de mailuitval. Op aanraden van KPN klantenservice diende hij een schadeclaim van 900 euro in, maar krijgt nu nul op rekest.
Alleen directe schade
Volgens de mail van KPN vergoedt het bedrijf alleen 'direct geleden schade' en daar hoort omzetverlies niet bij. Akse heeft de algemene voorwaarden nog eens bekeken maar kon in de 26 pagina's geen duidelijke omschrijving vinden. "Ik kan wel een advocaat in de arm nemen, maar dan ben ik aan tijd en kosten meer kwijt dan de geleden schade.
KPN sloot de mailvoorziening in het betreffende weekend af nadat hackers zich toegang hadden verschaft tot de database met klantgegevens en wachtwoorden en een deel hiervan - zo leek het althans - was gepubliceerd op het web. Uiteindelijk ging het hier om inloggegevens die bij een andere webwinkel waren ontvreemd. Akse: "Ik heb alle begrip voor de voorzichtigheid, maar ik snap niet dat KPN klanten niet op een of andere manier tegemoet komt, al was het maar door de abonnementskosten voor een halve maand kwijt te schelden."
Gevallen individueel beoordeeld
KPN zegt dat het schademeldpunt dat het bedrijf heeft ingericht, tot 15 maart open is. Per geval geïnventariseerd of er een uitkering komt. De woordvoering wil tot na de sluiting van het meldpunt geen algemene uitspraken doen en verwijst naar de regeling op de site om een inschatting te maken van kans op schadevergoeding. In die regeling staat dat alleen directe schade voor een eventuele tegemoetkoming in aanmerking komt.
Schade valt mee
Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels, heeft niet de indruk dat de schade heel groot is. Woordvoerder Wijnand Jongen: "Begrijp me goed, we zijn hier beslist niet blij mee. Maar gelukkig komt het niet vaak voor." Hij vergelijkt de problematiek met de uitval van pin-automaten bij winkels in de stad. "Klanten betalen dan later of komen nog eens terug. Dat lost zich uiteindelijk wel op."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee