Laptop moet Dell er weer bovenop helpen
Dat zal allerminst een gemakkelijke opgave zijn. Dell heeft een behoorlijke achterstand in te lopen, en moet bovendien afrekenen met een groeiend aantal concurrenten. Vorige week voegde in Nederland Samsung zich bij dat rijtje, waarin de laatste jaren naast HP en Dell steevast Acer, Toshiba en Lenovo de grootste spelers zijn. Ook Apple zette dit jaar de aanval in met een gelikte, superdunne versie van de MacBook.
Dell zat twee jaar geleden in een diep dal. Het marktaandeel slonk zienderogen en het bedrijf werd bovendien geplaagd door een reeks financiële schandalen en tegenvallende resultaten. Dell moest een jaar geleden zijn winstcijfers over de laatste vier jaar naar beneden bijstellen en werd onderwerp van een onderzoek door beurswaakhond SEC naar mogelijke boekhoudfraude.
Volgens Jarvis, die op dat moment na een carrière bij onder meer Oracle en Philips van zijn vervroegde pensioen genoot, ontbrak het aan visie bij de computerbouwer. Met een reputatie als fabrikant van degelijke maar betaalbare computers had Dell een prominente plaats op de markt veroverd. Toen ging het bedrijf echter achterover leunen, aldus Jarvis. "Terwijl Dell stilstond, veranderde de markt.''
Technologiebedrijven, zo stelt Jarvis, luisteren zelden naar wat hun klanten willen omdat dat echte innovatie in de weg zou staan. Of zoals autopionier Henry Ford ooit zei: "Als ik mensen zou vragen wat zij willen, zouden zij vragen om een sneller paard''. Door die mentaliteit onderkende Dell te laat een aantal grote veranderingen in de computermarkt, waaronder de snel stijgende populariteit van laptops en een toegenomen focus op uiterlijk.
Begin vorig jaar nam oprichter Michael Dell het roer weer over van de falende bestuursvoorzitter Kevin Rollins. Hij haalde flink de bezem door de onderneming die hij in 1984 als student had opgericht en bracht het begrip klantgerichtheid weer onder de aandacht. Dell stapte ook af van zijn beproefde strategie om direct aan de klant te leveren, zonder tussenhandel. Het is de bedoeling dat Dells producten binnen afzienbare tijd wereldwijd in speciaalzaken en zelfs supermarkten komen te liggen.
Dell heeft zich ook vol overgave gestort op de laptopmarkt. In de Verenigde Staten en West-Europa worden al meer schootcomputers verkocht dan gewone pc's. Dat zal binnen afzienbare tijd wereldwijd het geval zijn, is de verwachting. Vooral in opkomende markten is die trend volgens Jarvis zichtbaar. "Mensen die daar hun eerste computer aanschaffen, kopen een laptop, waar de meeste mensen in Westerse landen begonnen zijn met een bureaucomputer''.
De serie nieuwe laptops voor de zakelijke markt die Dell vorige week aankondigde, is gericht op wat het bedrijf "digitale nomaden'' noemt, professionele gebruikers die veel op pad zijn en vooral behoefte hebben aan mobiliteit. De laptops kunnen volgens Dell veel langer draaien op één keer opladen zodat reizende zakenlui ook door kunnen werken waar geen stopcontact in de buurt is.
Ook aan het design is meer aandacht besteed dan bij Dell gebruikelijk is. De laptops zijn zelfs verkrijgbaar in verschillende modieuze kleuren, waar Dell voorheen vanwege het overwegende gebruik van grijs en zwart ook wel gekscherend 'Dull' (saai) werd genoemd. "Met dit design kunnen we zelfs Apple het vuur aan de schenen leggen'', pocht Jarvis.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee