Overslaan en naar de inhoud gaan

Van cultuurwetenschappen naar projectmanagement: Merel Makkus over haar groei bij Goodzo

Met een achtergrond in cultuurwetenschappen maakte Merel Makkus een onverwachte carrièreswitch. Bij IT-consultancy Goodzo heeft ze haar functie op de servicedesk inmiddels verruild voor die van projectmanager binnen de Cloud Services-afdeling, We spraken Merel over haar groeireis bij de IT-consultancy, van haar eerste opdracht tot aan haar projectleiderrol.

Merel, projectmanager bij Goodzo
Merel, projectmanager bij Goodzo

Merel studeerde aanvankelijk kunst- en cultuurwetenschappen, maar al snel bleek dat het vakgebied weinig concrete carrièrekansen bood. “Ik vond de studie ontzettend leuk, maar het baanperspectief was beperkt. Je moest vaak verder studeren of onderzoek doen, en voor starters waren er simpelweg weinig vacatures”, vertelt ze.

Na enige tijd in de horeca, begon ze na te denken over haar volgende stap. “Ik wilde graag een baan waar ik kon leren en groeien, met uitdaging en afwisseling.”

Via een medewerker bij Goodzo hoorde Merel over het bedrijf. En hoewel IT niet haar eerste keuze was, zag ze de uitdaging wel zitten. “Het ging mij vooral om de kans om te groeien”, legt ze uit. Ze werd al snel uitgenodigd voor een assessmentdag, en voordat ze het wist had ze een contract op zak.

De eerste stappen in de IT

Merels eerste opdracht bij Goodzo was een rol op de servicedesk bij zorgorganisatie Van Neynsel. Het contact met klanten beviel haar goed: “Ik vond het geweldig om mensen te helpen die in paniek naar me toe kwamen met hun problemen. Het gaf me veel voldoening om ze rustig te kunnen uitleggen hoe hun probleem opgelost kon worden.”

Het werk op de servicedesk gaf Merel fundamentele IT-kennis en leuk klantcontact. Binnen de opdracht van negen maanden nam ze al snel meer verantwoordelijkheid. “Ik groeide eigenlijk vanzelf naar een rol waarin ik zowel operationele als coördinerende taken op me nam.”

Na haar tijd op de servicedesk werd Merel gevraagd om projectmanager te worden bij Cloud Services. De rol was nieuw binnen deze afdeling, wat haar de kans gaf om haar eigen invulling te geven aan de functie. “Ik moest ineens alle projecten coördineren, offertes beheren en zorgen dat alle projectcodes klopten. Het was een proces van vallen en opstaan, maar ik heb mijn rol steeds verder kunnen opbouwen.”

“Het voelt alsof ik mijn carrière echt zelf vorm kan geven, en dat is ontzettend waardevol.”

Het was voor Merel in eerste instantie nieuw om niet alleen achter de servicedesk te zitten, maar echt in gesprek te gaan met de klant. Ze waardeerde deze kant van contact hebben enorm. Ze leerde de klanten beter kennen en helpt hen hun projecten in goede banen te leiden.

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Als ze haar tijd als servicedeskmedewerker en haar huidige rol als projectmanager met elkaar vergelijkt, ziet Merel een wereld van verschil.

“Als servicedeskmedewerker had ik vooral uitvoerende taken en beperkte invloed op processen. Nu werk ik met veel meer verantwoordelijkheden en heb ik de vrijheid om de rol in te richten en het team aan te sturen. Ik stel duidelijke actiepunten op voor het team en heb een Scrum-werkwijze geïntroduceerd, waarmee we in tweewekelijkse sprints werken.”

Ook geeft Merel leiding aan een team van vier mensen, waarbij ieder teamlid verantwoordelijk is voor hun eigen projecten. Hierdoor heeft ze geleerd hoe belangrijk teammanagement is.

“De maandelijkse één-op-één gesprekken en wekelijks teamoverleg met mijn teamleden zorgen ervoor dat we een veilige sfeer hebben. We kunnen bespreken waar ze tegenaanlopen binnen een project, en wat ik hierin kan betekenen voor ze. Dat helpt ons als team om beter samen te werken.”

Die hechte samenwerking binnen het team werpt ook zijn vruchten af richting de klant. Door haar rol als coördinator zorgt Merel ervoor dat projecten soepel verlopen, met oog voor kwaliteit en planning. “Mijn teamleden hebben meer technische kennis, en ik coördineer het geheel. Zo bewaken we samen dat de klant precies krijgt wat nodig is, binnen de afgesproken tijd en met de juiste kwaliteit.”

Blijven leren

Wat Merel daarbij vooral waardeert, is dat ze sinds haar start haar eigen rol heeft kunnen opbouwen en de kans heeft gekregen om te blijven leren. “Het voelt alsof ik mijn carrière echt zelf vorm kan geven, en dat is ontzettend waardevol.”

Zo kan ze terugkijken op een mooie groei- en ontwikkelreis binnen Goodzo. Een reis die nog niet ten einde is, want Merel ziet binnen Cloud Services nog volop kansen. “Ik wil met het team meer ervaring opdoen met de Scrum-werkwijze, zoals werken in sprints en processen beter in kaart brengen”, rondt ze af.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in