Ondernemen met mensen
In 1992 publiceerde John Gray zijn boekje ‘Men are from Mars, Women are from Venus’. Het is tegenwoordig niet salonfähig meer, maar destijds leek het een opluchting om hardop te mogen zeggen dat mannen en vrouwen fundamenteel anders in elkaar zitten.
Zelf ben ik geneigd te denken dat er net zoveel verschillende mensen zijn als sterren aan de hemel, maar de erkenning dat er fundamenteel verschillende menstypen bestaan, is waardevol. McKinsey publiceerde onlangs maar weer eens een rapport om het te bevestigen: er werken minimaal zes verschillende soorten werknemers in een organisatie en als je daar niet op een goede manier mee omgaat, kan je dat zo miljoenen dollars kosten.
Ondertussen staat het web vol columns van auteurs die Gray aanhalen om IT op Mars en bijvoorbeeld marketing op Venus te plaatsen - of andersom, afhankelijk van je perspectief. De auteurs plaatsen zichzelf opvallend genoeg graag op Venus, en daaruit blijkt voor mij met name dat het niet zo zeer moeilijk is verschillen te erkennen, maar vooral om dat zonder oordeel te doen.
In tech zijn we bijvoorbeeld best bereid te erkennen dat marketing belangrijk is voor een organisatie, maar er echt begrip voor opbrengen is weer iets anders. Het blijven een beetje rare vogels. Hetzelfde denken marketeers vaak van IT: goed dat ze er zijn, maar er zit aardig wat ruimte tussen Mars en Venus en dat zouden we graag zo houden.
Tegelijkertijd: erkennen dat iemand van een andere planeet komt, is een mooie eerste toenadering, maar het schept ook afstand. En die afstand is in veel organisaties voelbaar. Zolang alles goed gaat, heeft iedereen respect voor elkaars ‘unieke talent’, maar als de resultaten tegenvallen, worden die talenten ineens gezien als de reden waarom we met zijn allen naar de haaien gaan.
Er zijn allerlei manieren om mensen in te delen: naar gender, culturele achtergrond, werkhouding, functie, afdeling, sportclub. In goede relaties hebben partners oprechte interesse en respect voor de unieke eigenschappen van de ander. Voor gezonde organisaties geldt hetzelfde. Erkennen dat op andere afdelingen mensen werken die anders in elkaar zitten, is niet voldoende. De bereidheid te doorgronden waarin die verschillen zitten en daar naar te handelen, is wat de verschillende delen samen tot één onderneming maakt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee