Opta zet KPN per direct onder verscherpt toezicht
De Opta heeft de beslissing tot ondertoezichtstelling genomen vanwege geconstateerde gedragingen en overtredingen van het telecombedrijf. Tegen deze overtredingen heeft de Opta inmiddels ,,handhavend'' opgetreden, maar vanwege lopende procedures kunnen er geen uitspraken worden gedaan over de aard en omvang daarvan.
Eerder werd KPN door de toezichthouder ook al onder verscherpt toezicht gezet. Dat was in 2005, toen KPN voor 17 miljoen euro werd beboet voor het verstrekken van ongeoorloofde kortingen aan zakelijke klanten.
"KPN houdt zich aan de wet"
KPN is verrast door het bericht dat de Opta het bedrijf per direct onder verscherpt toezicht heeft gesteld. Het telecombedrijf is zich bewust van enkele zaken waarover nu procedures lopen en waarop de berichtgeving betrekking zou kunnen hebben. "Wij menen dat KPN in deze zaken, waarover reeds een aantal rechtszaken loopt, correct en niet in de strijd met de wet heeft gehandeld'', zo liet het telecomconcern woensdag in een reactie weten.
"Wij hebben een uitgebreid stelsel van gedragsregels en een handvest met de Opta, waarmee actief wordt bevorderd dat er door de medewerkers van KPN altijd conform wet- en regelgeving wordt gehandeld. KPN werkt met uitvoerige interne procedures om dit handvest nauwgezet na te leven.''
Vodafone en T-Mobile reageren niet
Eerder deze maand deed de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) invallen bij meerdere telecombedrijven waaronder KPN. De NMa zei dat toezicht bij het bedrijf noodzakelijk is, maar stelde wel dat de sancties van de Opta losstaan van dat onderzoek. Om die reden wilden ook T-Mobile en Vodafone, waar de NMa ook binnenviel, niet reageren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee