'Oracle rekent naar zichzelf toe in de cloud'
Risico's voor de klant
Het viel Frank Scavo van Strativa op, dat Oracle bij de beschikbaarheid de neiging heeft, risico's op de klant af te schuiven, vertelt hij tegenover InfoWorld. Oracle garandeert een uptime van 99,5 procent. Maar het maakt een uitzondering als downtime wordt veroorzaakt door de onbeschikbaarheid van beheer-, hulp- of administratieve diensten en tools die de transactieverwerking ondersteunen. "Waarom verleent Oracle zichzelf een uitzondering voor de onbeschikbaarheid van systeemcomponenten waar het zelf de controle over heeft?", vaagt Scavo zich af.
Een andere opmerkelijke voorziening in het standaard contract is, dat Oracle zich niet gehouden verklaart de afgesproken service levels te halen als er sprake is van een aanval van hackers of virussen. Ook behoudt Oracle zich het recht voor twee maal per jaar groot onderhoud uit te voeren. Groot wil in dit geval zeggen dat de clouddienst dan maximaal 24 uur onbeschikbaar is. Dit soort geplande onderhoud telt bovendien niet mee voor het bepalen van de beschikbaarheid. Oracle verbiedt in het standaard contract ook het gebruik van monitoringtools door de klant om de beschikbaarheid te meten.
Vaagheid in de voorwaarden
Een andere door InfoWorld geraadpleegde analist - Ray Wang van Constellation Research - waarschuwt potentiële klanten voor de onbepaaldheid van de gronden waarop Oracle de dienst kan beëindigen. Oracle behoudt zich het recht voor dat te doen bij een geschil of bij overtreding van de gebruiksvoorwaarden; dat kan men beter nader preciseren, adviseert Wang.
Klanten in spe doen er dus goed aan om het standaard contract goed te bestuderen, en waar nodig het gesprek te openen over aanpassingen. Die zullen overigens niet altijd gratis zijn.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee