Sony blijft toekomst zien voor e-reader
Verkoop e-readers groeit harder dan die van tablets
Ondanks alle hype rond tablets wijst onderzoek van Pew Research Center uit dat het aantal Amerikanen met een e-reader harder groeit. In mei had 12 procent van de 2200 ondervraagde volwassenen een e-reader, vergeleken met 6 procent in november 2010. Het bezit van tablets is in dezelfde periode slechts gestegen van 5 naar 8 procent. Overigens bezit 3 procent allebei de apparaten.
Prijsverschillen zouden de verklaring kunnen zijn. De goedkoopste Kindle van Amazon, een van de populairste e-readers in de VS, kost maar 114 dollar. Voor de voordeligste iPad 2 vraagt Apple al 499 dollar. Toch blijken e-readers vooral in de hoogste inkomensklassen, die niet ieder dubbeltje hoeven om te draaien, populair. Van de Amerikanen die minstens 75.000 dollar per jaar verdienen, heeft 24 procent een e-reader.
Toch komt ook Sony met zijn eerste tablets
De uitspraak van Lubell neemt niet weg dat Sony later dit jaar ook zijn eerste tabletcomputers op de markt wil brengen. De twee geplande modellen dragen de codenamen S1 en S2. Het ene model kan worden dichtgeklapt ('clamshell'-ontwerp) en heeft in beide helften een beeldscherm van 5,5 inch. De andere tablet krijgt een touchscreen van 9,4 inch. Al in april maakte Sony bekend dat het overweegt ook een tablet met 3D-scherm te ontwikkelen.
Sony is van plan zijn tablets nauw te integreren met zijn technologie voor e-boeken en zijn online-boekwinkel, zei Lubell tegen persbureau Bloomberg.
Net als veel andere elektronicafabrikanten kiest Sony voor zijn tablets Android als besturingssysteem. De Japanse fabrikant wil zich van concurrenten als Samsung, Motorola en HTC onderscheiden door de mogelijkheid om PlayStation-spellen, films en muziek te downloaden op abonnementsbasis.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee