Tevredenheid over Microsoft gedaald
Dit jaar haalt Microsoft in de categorie software een tevredenheidsindex van 74 punten. Dat is 1 punt minder dan bij het vorige onderzoek in 2012. In dat jaar was de tevredenheid over de software van Microsoft ten opzichte van 2011 ook al teruggevallen, van 78 naar 75 punten.
Score bereikte een piek met Windows 7
De score van 78 punten in 2011 was tevens het hoogtepunt voor Microsoft sinds de ACSI-metingen in 2006 begonnen. De piekwaarde kan in verband worden gebracht met de populariteit van Windows 7, die in 2011 een hoogtepunt bereikte. De geflopte Windows Vista was toen zo'n 2 jaar op de markt. Windows Vista kwam begin 2007 algemeen beschikbaar. In datzelfde jaar daalde Microsofts rapportcijfer van 73 naar 70, en nog een jaar later naar 69.
Dat Amerikaanse consumenten het laatste jaar minder te spreken zijn over de software van Microsoft wijst erop dat Windows 8 (nog) niet tot groot enthousiasme onder pc-gebruikers heeft geleid. Dit in contrast met Windows 7. De introductie van die versie eind 2007 werd wel gevolgd door een merkbaar hogere tevredenheid met de producten van Microsoft.
Te vroeg om Windows 8 als boosdoener aan te wijzen
David VanAmburg, directeur van ACSI, zei tegen de nieuwssite Computerworld "dat het misschien te vroeg is om conclusies te trekken" over het effect van Windows 8. Pas als over een jaar blijkt dat Microsoft nog even laag scoort of dat de daling zelfs doorzet, is het volgens Van Amburg vrij zeker dat Windows 8 de voornaamste boosdoener is.
De Universiteit van Michigan peilt alleen de tevredenheid over Microsoft apart. Alle andere softwareleveranciers worden op een grote hoop gegooid. Ook hun tevredenheidsindex daalde afgelopen jaar, maar ligt gemiddeld wel hoger dan die van Microsoft. De ACSI-score van deze bedrijven lag in 2012 op 77 punten en nu op 76 punten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee