Veel onbegrip bij ondernemers rond eHerkenning
Dat blijkt uit onderzoek van Blauw (pdf) in opdracht van de Belastingdienst dat gisteren naar de Tweede Kamer is gestuurd. Het is de tweede keer dat het onderzoek is uitgevoerd; vorig jaar is een nulmeting gedaan. eHerkenning is met ingang van 1 januari 2020 het verplichte identificatiemiddel voor ondernemers met meer dan een werknemer als zij aangifte moeten doen voor loon- en vennootschapsbelasting en voor omzet- en inkomstenbelasting.
Sinds begin 2019 heeft de Belastingdienst een nieuw portaal ingericht voor ondernemers, Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z). Inloggen kan niet meer met gebruikersnaam en wachtwoord maar alleen nog met DigiD voor eenmanszaken of met een 'eHerkenningsmiddel' voor het merendeel van de bedrijven. Ondernemers kunnen de aangifte ook uitbesteden aan financieel dienstverleners. dan is eHerkenning voor hen zelf niet nodig.
Het afgelopen jaar was het gebruik van eHerkenning nog niet verplicht. Wel heeft de overheid geprobeerd met campagnes de urgentie van eHerkenning duidelijk te maken met onder meer de slogan ‘straks onmisbaar, nu verkrijgbaar' en met directe benadering van de doelgroepen.
Communicatie had te weinig effect
Het blijkt dat die campagne onvoldoende effect heeft gehad. Zo'n 40 procent van de ondernemers die eHerkenning verplicht moeten gebruiken bleek in januari daarvan nog niet op de hoogte. Ook wordt er nog weinig gebruik gemaakt van eHerkenning. Slecht 19 procent gebruikt het en 13 procent zegt wel een eherkenningsmiddel te hebben aangeschaft maar het nog niet of niet vaak te hebben gebruikt.
Degenen die het gebruikt hebben zijn wel tevreden over de werking van het inlogmiddel, maar zijn kritisch over de kosten die er mee gepaard gaan. Voor het gebruik zijn de ondernemers enkele tientallen euro's per jaar kwijt. Ten opzichte van de 0-meting is er weinig veranderd ten aanzien van de beleefde meerwaarde van eHerkenning ten opzichte van andere inlogmethoden. De onderzoekers van Blauw adviseren de overheid de communicatie rond eHerkenning te verbeteren zodat veel duidelijker wordt welke ondernemers verplicht zijn eHerkenning te gebruiken en de meerwaarde van het inlogmiddel voor de specifieke doelgroepen uit te leggen.
Naast de onbekendheid kampt het ministerie van Financiën ook met het feit dat zo'n 60.000 organisaties geen eHerkenningsmiddel kunnen aanschaffen omdat zij geen KvK-inschrijving hebben. Het gaat bijvoorbeeld om kerken, ambassades en buitenlandse bedrijven met activiteiten in Nederland zonder vestiging in Nederland.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee