Overslaan en naar de inhoud gaan

'Wantrouwen klanten bedreigt Oracles toekomst'

Met die niet mis te verstane waarschuwing doet de Campaign for Clear Licensing een beroep op Larry Ellison en de directieraad van Oracle om hun leven te beteren.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De Campaign for Clear Licensing is een organisatie zonder winstoogmerk die zich inzet voor helderder geformuleerde, beter beheersbare licentie-overeenkomsten waarin de rechten van de kopers beter gerespecteerd worden. Dat is voor softwareleveranciers niet vanzelfsprekend, integendeel, stelt de CCL. Het gezegde 'Waar mysterie en angst is, kun je geld verdienen' is softwareleveranciers niet onbekend, en zij en hun dealers passen dat maar al te vaak toe in onderhandelingen met klanten; dat leidt tot vergiftigde vechtrelaties, schrijft de CCL op zijn website.

Veel ongenoegen bij Oracle-klanten

Hoewel de CCL alle softwareleveranciers kritisch volgt, richt ze haar pijlen de laatsten maanden met name op Oracle. Afgelopen november heeft de CCL een onderzoek onder Oracle-klanten gepubliceerd waar het nodige ongenoegen uit sprak.

Zo was 88 procent van mening dat niet duidelijk is wat Oracle wil, wanneer het aanzegt een audit op naleving van de licentie-overeenkomst te willen uitvoeren. 8 van de 10 respondenten vonden dat Oracles License Management Services niet erg hulpvaardig is bij audits, contractvernieuwingen en onderhandelingen. Driekwart was het oneens met de stelling dat samenwerken met Oracles LMS tot een betere relatie en grotere bereidheid voor herhaalaankopen bij Oracle leidt. En 9 van de 10 respondenten meenden dat Oracle niet helder en rechtdoorzee communiceert over wijzigingen in de licentievoorwaarden, overigens tot op het niveau dat zelfs Oracles eigen verkoopteams en LMS niet zelden met verouderde licentie-informatie werken, voegt CCL daaraan toe.

Inzet Oracle-directie vereist

Na de publicatie van het rapport is er kennelijk wel wat veranderd. In de open brief aan Oracle noemt de CCL met name de bereidheid bij LMS om de kritiek te adresseren. Maar echte verandering komt er pas wanneer de directie zijn schouders zet onder een programma om de relatie met de klant te verbeteren, meent de CCL.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in