Achteraf betalen in webwinkel rukt op
Diensten als AfterPay en Klarna sturen na levering van de aankoop een rekening per e-mail. Vooral in onlinekleding- en -schoenenwinkels winnen ze terrein, omdat het klanten in staat stelt alleen te betalen voor kleren die passen en in de smaak vallen en de rest terug te sturen.
Van de ruim 81 miljoen onlineaankopen die Nederlanders in het eerste halfjaar van 2016 deden, zijn er zo'n 45 miljoen afgerekend met iDEAL. Dat is een toename van 21 procent, maar omdat de markt als geheel ook met 21 procent groeide, bleef het marktaandeel van iDEAL gelijk op 56 procent.
Het aantal aankopen met AfterPay steeg met 60 procent naar 2,2 miljoen. Daarmee verovert die dienst een marktaandeel van 3 procent. Het aandeel van traditionele acceptgiro's daalde van 4 naar 3 procent. De rest van de betalingen gaat onder meer met creditcards en PayPal.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee