Overslaan en naar de inhoud gaan

De schuld van de computer

In elk bedrijf heb je van die werknemers: computers en applicaties vinden ze totaal oninteressant, maar verder zijn het prima werknemers. Hun IT-kennis is beperkt tot het eenvoudig gebruik van een aantal applicaties die nodig zijn om het dagelijkse werk te doen.
wanhoop
© CC0 - Pexels.com
CC0 - Pexels.com

Deze beperking is geen leeftijdsissue. Ik zie het bij 25-jarigen en bij 50-plussers. Ik herken drie typen ongeïnteresseerde medewerkers.

Bij alle drie de typen werknemers is het goed voor je bedrijf én de werknemers als ze wat meer kennis hebben over de IT-tools die ze dagelijks gebruiken

De eerste is de mopperaar. Die geeft als iets niet doet wat het moet doen, meteen de schuld aan de computer (of aan de beheerder). En na mopperen wordt er weer doorgewerkt. Dit is natuurlijk niet goed. Werknemers moeten geen weken met een terugkerende storing blijven zitten en dit niet melden. Dat komt de algehele productiviteit niet ten goede.
Het tweede type werknemer is de twijfelaar. Deze belt meteen de servicedesk voor elke elementaire vraag waarvan je eigenlijk verwacht dat die gemakkelijk zelf op te lossen is, desnoods met een keer googelen. De vraag is of deze werknemers productief zijn als ze niet in staat zijn simpele vragen te beantwoorden.
Het derde type werknemer is de zelfverzekerde. Hij is niet in staat zijn probleem of vraag dusdanig uit te leggen dat de servicedesk of beheerder dit begrijpt. Vragen en mails gaan heen en weer, en wordt het vraagstuk niet duidelijk, dan eindig je met een gefrustreerde niet-geholpen werknemer.

Bij alle drie de typen werknemers is het goed voor je bedrijf én de werknemers als ze wat meer kennis hebben over de IT-tools die ze dagelijks gebruiken. Zeker nu SaaS sterk in opkomst is en apps bijna wekelijks onder hun vingers veranderen.

Hoe zorg je ervoor dat de mopperaar actief achter zijn problemen aangaat, dat de twijfelaar zelfredzamer wordt en dat de zelfverzekerde duidelijker communiceert over het probleem? Hoe wek je interesse voor computergebruik? Je kunt het paard wel naar het water brengen, maar je kunt het niet laten drinken. Misschien is dit wel de grootste uitdaging van een IT-manager. Het gaat niet over capaciteit, KPI’s, SLA’s en ITIL-processen, maar het gaat om de vraag hoe je het paard aan het drinken krijgt.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (februarinummer, 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in