Social media actief ingezet om publieke opinie te manipuleren
Het onderzoek, uitgevoerd in negen landen, waaronder, Duitsland, de VS, Canada, Brazilië en Oekraïene, toont aan dat leugens, ‘junk’ en misinformatie op grote schaal wordt ingezet om de publieke opinie te manipuleren. Daarbij is vaak sprake van vooropgezette en gecoördineerde acties.
In Rusland, waar 45 procent van de zeer actieve Twitter accounts robots zijn, wordt informatie die evident niet klopt, veelvuldig ge-retweet. En in Taiwan blijkt bij een campagne tegen president Tsai Ingwen, op grote schaal Chinese propaganda te zijn ingezet. Daarbij was duidelijk sprake van gecoördineerde actie.
De onderliggende techniek van social media maakt gebruik van geautomatiseerde accounts die berichten posten, liken en verspreiden. Ook kunnen deze accounts met behulp van algoritmes uit onder meer de gaming industrie discussies initiëren die ogenschijnlijk door echte mensen worden gevoerd. Op deze manier worden bepaalde meningen als heel populair gepushed.
Volgens de onderzoekers van Oxford gebeurt dit in een aantal landen ook. Zij wijzen er op dat bedrijven als Facebook en Twitter opvallend weinig interesse tonen voor de manier waarop hun techniek wordt ingezet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee