Overslaan en naar de inhoud gaan

AI-chat gaat zoeken op internet vervangen, denkt Google

Google zou werken aan een online toepassing die berichtenuitwisseling en kunstmatig intelligente vraagbeantwoording in één app verenigt. Een naam of een introductiedatum voor de nieuwe dienst wordt niet genoemd.
zoeken
© AG Connect
AG Connect

Oppervlakkig beschouwd hebben chatten en vragen beantwoord krijgen weinig met elkaar te maken. Maar Google ziet, blijkens een bericht in The Wall Street Journal, toch wel een verband. Volgens het bericht werkt de marktleider op het gebied van internet-entree en online advertenties aan een nieuwe messaging-dienst, die als belangrijk lokkertje ook chats met kunstmatig intelligente chatbots mogelijk maakt. Volgens de Amerikaanse zakenkrant moet de nieuwe app behalve voor gebruikers ook voor Google zelf twee doelen dienen. Om te beginnen een nieuwe gooi naar een rol van betekenis in de groeiende markt voor messaging-diensten. En ten tweede een ijzer in het vuur te leggen voor wat betreft een mogelijke opvolger voor het nu nog dominante model van internet bevragen.

Messaging-dienst

Chat-of messaging-service is een heel belangrijke markt. Voor steeds meer bezitters van smartphones is WhatsApp, WeChat Facebook Messenger of Telegram de meest gebruikte app. Maar in die markt is ht Google, twee pogingen (Hangouts en Messenger) ten spijt, nooit gelukt een rol van enige betekenis te spelen. Toetreden in deze markt is ook verdraaid lastig omdat gebruikers weinig interesse zullen tonen voor een dienst waar nog weinig of geen bekenden bij zijn aangesloten. De enige manier om die circulaire deadlock te doorbreken, is gebruikers verleiden met een handige extra, zoals encryptie (Telegram), veelzijdigheid (WeChat) of snel antwoord krijgen op de meest uiteenlopende vragen.

Zoekterm als overbodige tussenstap

Dat laatste is natuurlijk al van meet af aan Google's kern-business en dus geen onlogisch extra sellingpoint voor een nieuw te introduceren messagingdienst van uit die hoek. Maar wat volgens The WallStreet Journal nog meer meespeelt, is dat Google zich maar al te goed realiseert dat het huidige zoek-paradigma, op basis van trefwoorden en presentatie van webpagina's die daarmee matchen, niet voor de eeuwigheid leidend kan zijn. Een aannemelijke en mogelijk disruptieve uitdager zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op kunstmatige intelligentie. De gebruiker kan dan gewoon zijn vraag voorleggen, in plaats van deze eerst te vertalen in welgekozen zoektermen, dan vervolgens te kijken of uit een of meer van de aangereikte webpagina's ook inderdaad het antwoord op de oorspronkelijke vraag valt af te leiden.

Online AI-platform

Uiteraard investeren Google en zusterbedrijven uit de Alphabeth-stal al jaren fors in kennis op het gebied van AI en moet het bedrijf zonder meer in staat worden geacht een behoorlijk intelligente chatbot voor zijn nieuwe messaging-service in stelling te brengen. Dat zal het bedrijf ook zeker van plan zijn. Maar tegelijkertijd lijkt het zich te realiseren dat het nooit uitgesloten is dat anderen iets kunnen toevoegen aan wat ze zelf zou kunnen bieden op dit vlak. Daarom zou de nieuwe 'chat&answer' service ook ruimte moeten bieden aan al dan niet gespecialiseerde chatbots van derden, waardoor een online AI-platform ontstaat dat, als het naar Googles zin uitpakt, Google-search overleeft.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in