Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijfs-IT voldoet niet aan eisen van generatie-Z

De IT op het werk moet hoognodig worden aangepast aan wat we in ons persoonlijke leven gewend zijn. Dat vindt meer dan de helft van de werkenden in Nederland. Vooral de aankomende generatie-Z stelt hogere eisen aan de IT-voorzieningen.

Een en ander komt naar voren uit een rondvraag door Fuze, een bedrijf dat zich toelegt op zakelijke communicatieoplossingen. Het onderzoek, waarvan de resultaten zijn vastgelegd in het rapport 'De app-generatie: hoe de werkenden van de toekomst onze manier van werken veranderen’, richtte zich op de impact die de generatie 15- tot 18-jarigen heeft op het bedrijfsleven.

Tieners denken anders

Er blijkt een groot gat te gapen tussen de verwachtingen van de jongeren en de realiteit waarmee ze straks op de werkvloer worden geconfronteerd. De huidige generatie werknemers kan niet zonder de vaste telefoon, printers, pennen en papier, maar tieners denken heel anders. Ze zijn meer geneigd een ​​smartphone als essentieel onderdeel van hun werk te zien. Slechts 3 procent van de Nederlandse tieners gebruikt nog een vaste telefoonlijn. De rest geeft de voorkeur aan social media, video- en chatapplicaties

Schaduw-IT

Maar ook de huidige generatie werkenden in Nederland is verre van tevreden over de IT waarmee ze hun werk moeten doen. 58 procent oordeelt dat de technologie die ze op het werk gebruiken niet volstaat om efficiënt te kunnen werken. Dit ligt volgens Fuze duidelijk boven het Europees gemiddelde van 50 procent. Het bedrijf ziet hierin een verklaring voor het in Nederland relatief grote aandeel ‘schaduw IT’. 45 procent van de werkenden in Nederland gebruikt zijn eigen mobiele telefoon voor het werk, en ook gebruiken veel van hen software waar de IT-afdeling geen zicht op heeft, waaronder messaging-applicaties (39 procent) en videogesprekken (30 procent).

Videobellen

59 procent van de werkenden gelooft dat video-telefonie het reguliere telefoongesprek zal vervangen. Volgens de onderzoekers weerspiegelt dat cijfer het gedrag van tieners in Europa, waarbij 8 procent de voorkeur geeft aan videobellen met vrienden.

"Bedrijven denken nog zeer traditioneel over waar en wat werk is, en over de technologieën die passen binnen dit traditionele beeld – vaste telefoons, desktopcomputers, zelfs faxapparaten. Jonge mensen zullen zich geen raad weten met deze verouderde technologieën,” concludeert senior vice president international operations Luca Lazzaron van Fuze. “Hun mobile-first, flexibele, 'app voor alles'-benadering laat zien dat er een betere manier is om te werken.”

Voor het onderzoek werden 5000 kantoormedewerkers benaderd in Frankrijk, Duitsland, Nederland, 'de Nordics' en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast ondervroeg Fuze 2500 15- tot 18-jarigen, uit die landen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in