Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijfsleven moet dit jaar IoT-markt nog trekken

Dat concludeert Deloitte op basis van gesprekken met cliënten, TMT-analisten en eigen TMT-deskundigen. Zij geven overwegend aan dat het bedrijven zijn die de innovatie ook aan de gebruikszijde moeten trekken, omdat zij hier vooralsnog meer baat bij hebben dan consumenten. Voor zover consumenten dit jaar innovaties omarmen, liggen die voornamelijk op het vlak van mobiel betalen, denkt Deloitte. Het adviesbedrijf verwacht dat de aankopen met een smartphone met 1.000% stijgen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Maar daarmee vervangt de mobiele portemonnee overigens het traditionele betalen nog lang niet. Verwacht wordt dat voor eind 2015 zo'n 5% van de gebruikers met voor contactloos betalen geschikte telefoons de functionaliteit ook daadwerkelijk 1 keer per maand (of vaker) benut. In 2014 gold dit nog voor minder dan 0,5% van de gebruikers.

Een miljard 'IP-dingen'

Deloitte doet deze voorspellingen in de 2015-editie van zijn jaarlijkse TMT Predictions. Daarin voorspelt het dat er in 2015 minstens één miljard op het internet aan te sluiten apparaten worden verkocht. Dat is 60% meer dan vorig jaar. Meer dan 60% van deze IP-geconnecteerde apparaten wordt gekocht en gebruikt door het bedrijfsleven.
“De voordelen van het verbinden van apparaten met het internet zijn voor bedrijven vele malen groter dan voor consumenten. Zo kunnen kritische bedrijfsprocessen beter worden gecontroleerd, worden meer bruikbare gegevens verzameld en is een meer klantvriendelijke dienstverlening mogelijk. Een voorbeeld is de koffieautomaat op kantoor die via internet doorgeeft of de bonen moeten worden aangevuld. Bij consumenten gaat het voornamelijk nog om apparaten zoals thermostaten, die normaal gesproken al zijn ingesteld op de wensen van de gebruiker. Bij dergelijke toepassingen is de toegevoegde waarde voor de consument niet direct heel groot”, legt Deloitte-partner en telecomexpert Patrick Steemers uit.
Andere voorspellingen van Deloitte betreffen onder meer de smartphonemarkt, de geringe invloed van online videodiensten op traditionele televisie en de groei in ‘click en collect’ locaties.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in