Breedbandmarkt vertoont lichte groei dankzij kabel
De groei brengt het totaal aantal breedband-kabelaansluitingen op 3,39 miljoen, blijkt uit het Dutch Broadband 2017 Q3-rapport van Telecompaper. Met dit totaalaantal is de kabelsector duidelijk de marktleider in breedband. Ook het aantal aansluitingen van glasvezel tot in de meterkast groeide dit kwartaal. Met 8000 nieuwe aansluitingen was de aanwas echter minder dan in voorgaande kwartalen. Het totaal kwam uit op 1,13 miljoen aansluitingen.
De groei bij kabel en glasvezel gaat gedeeltelijk ten koste van het aantal DSL-aansluitingen. Dat daalde het afgelopen kwartaal met 1000 stuks naar 2,85 miljoen aansluitingen. De daling is echter wel minder dan in de voorgaande kwartalen. Netto groeit de markt voor breedbandaansluitingen dus nog steeds. Telecompaper verwacht dat de groei in het lopende kwartaal voldoende zal zijn voor een netto groei dit jaar van 1 procent.
Markt is wel verzadigd
Met deze geringe groei lijkt de markt wel nagenoeg verzadigd. De percentage huishoudens met een breedbandaansluiting bedraagt nu 94,1. Ziggo blijft veruit marktleider met een marktaandeel van 43,6 procent. KPN verbeterde zijn positie met de overname van Solcon en komt uit op een marktaandeel van 41,2 procent.
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het derde kwartaal uit op 488 miljoen euro, 2,9 procent meer dan in het tweede kwartaal. De groei komt vooral de prijsverhogingen die KPN en haar merken en Ziggo per 1 juli doorvoerden voor triple play en breedbanddiensten. Voor het hele jaar verwacht Telecompaper een omzetgroei van 2,4 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee