Overslaan en naar de inhoud gaan

Half miljoen schade door ICT-storing, schat gemeente Utrecht

De schade van de ICT-storing bij de gemeente Utrecht op 11 juni dit jaar bedraagt een half miljoen euro. Op die lentedinsdag had de gemeente last van een netwerkstoring waardoor medewerkers geen toegang hadden tot de computersystemen.
Neudeflat
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

In een brief aan de gemeenteraad schrijft wethouder Linda Voorman dat de schade vooral bestaat uit productieverlies. Zij rekent de gemeenteraad zo’n 12.000 uur productieverlies voor tegen een gemiddelde van 40 euro per uur. Dat komt uit op zo’n 480.000 euro. De overige 20.000 euro bestaan uit de kosten die gemaakt zijn voor herstel.

Op dinsdag 11 juni vond een storing plaats die alle ICT-systemen, inclusief telefonie, van de gemeente Utrecht betrof. Geen van de medewerkers kon gedurende deze werkdag gebruik maken van de gemeentelijke ICT-systemen. Daarnaast was de gemeente telefonisch niet bereikbaar, voor bijvoorbeeld burgers en bedrijven. Inwoners die een afspraak bij een gemeenteloket hadden, konden wel documenten afhalen, zoals een paspoort, ID-bewijs of rijbewijs.

Veel leveranciers

De impact van de storing was groot, omdat het incident in de kern van het ICT-netwerk ontstond, schrijft de wethouder. “Vervolgens waaierde het incident uit naar alle verbonden componenten. Het ICT-netwerk is vanaf het moment dat wij in 2014 in het stadskantoor trokken langzamerhand complexer geworden, waardoor het tijd kost om de oorzaak op te sporen en de storing weg te nemen.”

Volgens de wethouder heeft de gemeente met ‘uitzonderlijk veel ICT-leveranciers’ te maken in het ICT-netwerk. “Twee leveranciers in netwerken komt wel vaker voor, maar vier, zoals nu bij de gemeente Utrecht, is uitzonderlijk veel. De gemeente is verantwoordelijk voor onderhoud van het netwerk, maar is voor de uitvoering daarvan sterk afhankelijk van (teveel) leveranciers en extern ingehuurde krachten.” Een van de oplossingen die daarom nu wordt voorgesteld is het reduceren van de diversiteit aan technische oplossingen en het verstevigen van de aansturing van de kernleverancier. Er wordt niet gemeld wie dat is.

Transitie voor ICT-afdeling

Daarnaast schrijft de wethouder over de transitie waar de ICT-afdeling van de gemeente nu in verkeerd. “We richten multidisciplinaire teams in. Hierdoor worden de communicatielijnen korter en minimaliseren wij de afstemmingsproblematiek. Wij sturen op de samenwerking tussen de verschillende disciplines. Daarnaast voeren wij momenteel een cultuurverandering door binnen de ICT-organisatie door onder andere het trainen van de competenties en vaardigheden van onze medewerkers.”

Een andere verbetering is een proces voor Business Continuity Management (BCM), waarbij integraal continuïteit bevorderende maatregelen worden ingevoerd. De volledige implementatie van BCM vergt twee jaar.

Vooralsnog worden de werkzaamheden met bestaande mensen en middelen uitgevoerd, schrijft de wethouder.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in