'Privacy kinderen in gevaar met online speelgoed'
Hij noemt de hack bij VTech zorgelijk. "Het bewijst maar weer dat kinderen op steeds jongere leeftijd commercieel worden gevolgd. Tegenwoordig spelen kinderen spelletjes online. Dat is kennis voor de spelletjesfabrikanten en die kennis is voor hen weer handel. Die kennis over internetgebruik van jonge kinderen zou zo veel mogelijk uit handen van bedrijven moeten blijven.’’
Een tip voor de ouders is om niet overal toestemming voor te geven als er gegevens van kinderen worden gevraagd. "Denk heel kritisch na voor je kind. Ouders zouden meteen wantrouwig moeten zijn zodra een kind een spel speelt dat verbonden is met internet. Gebruik verschillende mailadressen, nepnamen en leeftijden.''
Toch benadrukt hij dat deze hack geen ramp is. “Ouders krijgen wat meer spam met kinderaanbiedingen misschien, maar er moet wel wat gebeuren. De Europese Commissie werkt aan strengere regelgeving. Die bepaalt dat ouders nog nadrukkelijker toestemming moeten geven, mochten bedrijven gegevens van kinderen willen. Dat is hard nodig.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee