Rekening voor dataverkeer op mobieltje vaak te hoog
De informatie over verloren pakketten - die wel degelijk beschikbaar zijn, omdat de provider die informatie nodig heeft om voor een ononderbroken datastroom te zorgen - speelt in de afrekensystemen van de telecombedrijven geen rol. De klant van de providers betaalt, met andere woorden, voor de datapakketjes die de provider een tweede of derde keer stuurt omdat hij de gegevens bij eerdere pogingen niet heeft weten af te leveren.
In de regel gaat het om enkele tientallen of honderden kilobytes. Maar het kan ook veel meer zijn, constateren de onderzoekers uit tests, tot tientallen megabytes voor wie bijvoorbeeld video kijkt via het 3G-netwerk. In een geforceerde situatie bleek de provider 3 uur gegevenstransport - ofwel 450 megabyte - te blijven registreren terwijl de gegevens het toestel van de klant niet bereikten. En het was niet de provider die de verbinding vervolgens verbrak. Dat deden de onderzoekers, om de kosten niet al te hoog te laten oplopen.
Gemiddeld 5 tot 7 procent te veel afgerekend
De rekening voor nooit ontvangen data kan voor klanten vooral hoog oplopen als ze data-intensieve toepassingen gebruiken op plekken of in gebieden waar de dekking niet optimaal is; juist daar zullen veel pakketjes opnieuw gezonden moeten worden. Maar ook druk verkeer op het internetsegment of de website waarop de mobiele gebruiker actief is, kan hem of haar op kosten jagen, aldus de onderzoekers. Congestie leidt ertoe dat gegevenspakketjes relatief vaak verloren gaan en opnieuw moeten worden verstuurd . Gemiddeld gaat het volgens hen om een overschatting van het dataverkeer van 5 tot 7 procent.
De onderzoekers doen geen uitspraak over de vraag, hoe algemeen deze voor de klant nadelige methode van afrekenen wordt gehanteerd. Voor drie onderzochte Amerikaanse providers geldt het wel, en ook voor een Chinese en Taiwanese provider die ze hebben onderzocht. Of de grote Nederlandse providers hun klanten ook laten betalen voor pakketjes die niet aankomen, is niet duidelijk. Op een vraag daarnaar hebben KPN en Vodafone niet binnen een dag kunnen of willen reageren.
Gratis dataverkeer via DNS requests
Overigens bleken de Amerikaanse providers alle drie kwetsbaar voor een methode om gratis data te verzenden. Dat kan door de data als DNS request aan te bieden. Voor die verkeersgegevens op het internet hoeven de klanten van de providers doorgaans niet te betalen. Met een speciale app konden de onderzoekers 200 megabyte verzenden zonder dat de providers dat merkten, en dus zonder dat het op de afrekening verscheen. Providers kunnen dat makkelijk voorkomen door ook voor dit type dataverkeer te laten betalen, of beter nog door een betere - vollediger - implementatie van de 3GPP-protocol, schrijven de onderzoekers.
Ook op de vraag of deze methode om het afrekenen voor dataverkeer te omzeilen zou werken in Nederland, hebben Vodafone en KPN niet binnen een dag het antwoord paraat.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee