Sms viert onzeker jubileum
Cultureel fenomeen
Eenmaal commercieel in de markt gezet groeiden de tekstberichten van maximaal 160 tekens vooral dankzij jonge gebruikers wereldwijd uit tot een cultureel fenomeen met een eigen idioom van afkortingen en tot een ook door bedrijven en overheden veel gebruikt communicatiemiddel. Telecombedrijven zaten op een goudmijn; de miljarden stroomden binnen.
Aantallen nemen af
Niemand voorzag destijds hoe groot sms zou worden, stelt Papworth zelf vast op zijn website. Maar bij het 20-jarig jubileum van dat eerste sms-bericht is het de vraag of de berichtendienst over 20 jaar nog bestaat. Nog altijd wordt er wereldwijd een duizelingwekkend aantal sms'jes de ether ingestuurd. Maar de aantallen nemen af, ook in Nederland.
Volgens cijfers van telecomtoezichthouder Opta werd in de tweede helft van 2010 een piek bereikt met bijna 6 miljard sms-berichten. Daarna ging het bergafwaarts naar 5,2 miljard over de laatste 6 maanden van 2011 tot 4,3 miljard over de eerste 6 maanden van dit jaar.
Ingehaald
De neergang gaat hand in hand met de opkomst van de smartphone met gratis berichtendiensten zoals Whatsapp. Die kosten de telecombedrijven wereldwijd dit jaar 23 miljard dollar aan gemiste sms-inkomsten, berekende het internationale onderzoeksbureau Ovum onlangs. De onderzoekers verwachten dat het verlies in 2016 oploopt tot 54 miljard dollar.
Voor de Nederlandse analist Ed Achterberg van onderzoeksbureau Telecompaper staat vast dat sms, dat technisch gezien al een relikwie is, het niet nog eens 20 jaar redt. Volgens hem heeft al 60 procent van de mobiele telefoonbezitters in Nederland een smartphone "Het houdt een keer op".
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee