Spoorvervoerders vrezen problemen door 4G-telefonie
In de geveilde vergunningen hadden volgens werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) duidelijke voorwaarden moeten worden opgenomen om interferentie met aangrenzende frequenties te voorkomen. Die zijn namelijk gereserveerd voor de communicatie van treindiensten. Spoorvervoerders zijn bang dat er straks storing kan ontstaan in de verbinding tussen automatische treinbeveiligingssystemen, machinisten en de verkeersleiding.
Schadepost van 100 miljoen euro
KNV rekent hierdoor op een schadepost van circa 100 miljoen euro, terwijl de Nederlandse overheid bij de frequentieveiling een bedrag van 3,8 miljard euro heeft opgehaald. De werkgeversorganisatie wil dat telecomaanbieders worden verplicht maatregelen te nemen om interferentie te voorkomen. "Als een bedrijf gasboringen uitvoert en scheuren in huizen veroorzaakt, worden de kosten gedekt vanuit de gasbaten. Hetzelfde moet gelden voor kosten en baten bij GSM-frequenties en locomotieven'', zegt Ad Toet, directeur van KNV.
Vorig jaar uitten ProRail, de NS, en andere spoorvervoerders ook al zorgen over de frequentieveiling, maar daaraan werd door het kabinet volgens hem onvoldoende gehoor gegeven.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee