Strenge controle op stilzwijgende verlenging telecomcontract
De ACM kwam in 2016 met nieuwe regels die moeten voorkomen dat zwijgende abonnees automatisch instemmen met wijzigingen in een contract.
Telecomaanbieders mogen belangrijke wijzigingen in zakelijke contracten alleen doorvoeren nadat zij hun klanten hierover duidelijk hebben geïnformeerd. De ACM zegt dat in de praktijk telecomaanbieders meestal per e-mail communiceren over contractwijzigingen.
Voldoen aan voorwaarden
Communicatie per e-mail over wijzigingen in een contract is geen probleem, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Wijzigingen gelden alleen als de aanbieder de klant duidelijk en ondubbelzinnig heeft geïnformeerd over de wijzigingen, de klant deze informatie daadwerkelijk heeft ontvangen en de klant actief met de belangrijke wijzigingen heeft ingestemd (‘opt in’). De telecomaanbieder moet kunnen aantonen dat hij aan deze voorwaarden heeft voldaan.
De reden van de aangepaste regels is dat (kleine) ondernemers in het verleden klachten indienden bij de ACM dat ze niet konden overstappen naar een andere telecomaanbieder zonder opzegverbieding. De aanbieder bleek dan de looptijd van het contract per e-mail te hebben aangepast zonder dat de klant dat wist of daarmee had ingestemd. Omdat hij geen bericht had ontvangen, wist de klant niet dat hij tegen de wijziging bezwaar had moeten maken. “Dit heet 'opt out' en dat mag niet. De klant moet vooraf duidelijke informatie ontvangen over alle wijzigingen in zijn contract. Hij moet zelf actief instemmen met de voorgestelde belangrijke wijzigingen. Dit heet 'opt in'”, aldus de ACM.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste IT-nieuws? Volg ons op Twitter, like ons op Facebook of abonneer je op onze nieuwsbrief.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee