Overslaan en naar de inhoud gaan

Terugblik 2012: brand bewijst onze afhankelijkheid van mobieltje

Op 4 april van dit jaar werd een telefooncentrale van Vodafone verwoest door een brand. Consumenten en klanten in het westen van het land konden daardoor meteen al niet meer bellen, sms'en en gebeld worden.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het herstel vergde langer dan gedacht. Technici moesten de aansluitingen - buiten het verwoeste pand - draadje voor draadje herstellen. En intussen begon het probleem zich te verspreiden door het hele netwerk van Vodafone: ook in andere delen van het land kregen Vodafone-klanten te maken met problemen. Uiteindelijk had het Vodafone bijna een week nodig om de basisvoorziening in het getroffen dekkingsgebied te herstellen. Maar het had nog weken nodig om de gevoeligheid voor piekbelastingen en de instabiliteit in het netwerk door uitval van een centrale te verhelpen.

Lessen uit de brand

Vodafone trok de conclusie uit de storing, en besloot zijn netwerk grondig op de schop te nemen. Daarnaast blies de gebeurtenis het overleg tussen telecomproviders over het openstellen van hun netten voor elkaar bij een calamiteit nieuw leven in - voor zover bekend vooralsnog zonder resultaat. En minister Kamp zag er aanleiding in om de telecomproviders te verplichten een compensatieregeling in hun algemene voorwaarden op te nemen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in