'Uitvinder' pop-upadvertentie zegt sorry
Volgens Zuckerman ontstond het idee van de nu door velen gehate advertentievorm als een onderdeel van een zakelijk model dat voor Tripod werd ontwikkeld. Dit was gebaseerd op adverteren. “Het was een manier om een advertentie te verbinden met een gebruikerspagina zonder de advertentie ook echt direct op de pagina te plaatsen. Adverteerders waren bang dat een advertentie die vast zat aan een pagina de indruk kon wekken dat er een verband zat tussen hun eigen merk en de inhoud van de betreffende pagina. De directe aanleiding was een incident met een grote autofabrikant die uit zijn dak ging toen hij een banner had gekocht op een pagina waarop de geneugten van anale seks werden beschreven. Ik heb toen de code geschreven voor een window waarin de advertentie kon draaien. Sorry. Mijn bedoelingen waren goed”, verklaart Zuckerman.
Hij heeft er zo’n spijt van omdat het bedrijfsmodel van een door advertenties ondersteund internet na 20 jaar “slecht, beschadigd en versleten is. Het wordt tijd dat we gaan betalen voor privacy, om diensten die we waarderen te ondersteunen en diensten die gratis zijn maar onszelf verkopen als product te verwijderen.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee