Overslaan en naar de inhoud gaan

'Uitvinder' pop-upadvertentie zegt sorry

Zuckerman bedacht de pop-upadvertentie media jaren 90 als programmeur bij hosting provider Tripod. Daar heeft hij nu toch een beetje spijt van, verklaart hij tegenover The Atlantic. Zuckerman is tegenwoordig directeur bij het Center for Civic Media aan het MIT in Boston.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Volgens Zuckerman ontstond het idee van de nu door velen gehate advertentievorm als een onderdeel van een zakelijk model dat voor Tripod werd ontwikkeld. Dit was gebaseerd op adverteren. “Het was een manier om een advertentie te verbinden met een gebruikerspagina zonder de advertentie ook echt direct op de pagina te plaatsen. Adverteerders waren bang dat een advertentie die vast zat aan een pagina de indruk kon wekken dat er een verband zat tussen hun eigen merk en de inhoud van de betreffende pagina. De directe aanleiding was een incident met een grote autofabrikant die uit zijn dak ging toen hij een banner had gekocht op een pagina waarop de geneugten van anale seks werden beschreven. Ik heb toen de code geschreven voor een window waarin de advertentie kon draaien. Sorry. Mijn bedoelingen waren goed”, verklaart Zuckerman.

Hij heeft er zo’n spijt van omdat het bedrijfsmodel van een door advertenties ondersteund internet na 20 jaar “slecht, beschadigd en versleten is. Het wordt tijd dat we gaan betalen voor privacy, om diensten die we waarderen te ondersteunen en diensten die gratis zijn maar onszelf verkopen als product te verwijderen.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in