Voor gratis internet betaal je dus ook met - - - wachten
Inbouw van de advertenties blokkerende technologie blijkt in Opera's metingen ook een stuk effectiever dan gebruik van een losse plug-in of extensie. Ten opzichte van Firefox met Adblock Plus was de nieuwe Opera-browser 21 procent sneller, en ten opzichte van Chrome met Adblock Plus zelfs 45 procent, aldus Krystian Kolondra op het Opera-blog.
De kool en de geit
Het is wel een wat ongemakkelijke spagaat. Voor veel websites willen internetters niet betalen, of zou een betaalmodel onpraktisch zijn. Maar in die gevallen kan de website alleen bestaan als ze advertenties serveert. Adblockers ondergraven daardoor in potentie de veelzijdigheid die internet nu juist zo aantrekkelijk maakt.
Opera onderkent dat probleem klaarblijkelijk. Het heeft de adblocker zo ingebouwd, dat die niet standaard aanstaat. Maar als de browser advertenties tegenkomt, suggereert-ie wel om de adblocker in te schakelen. Je kunt in die functie ook zien hoeveel advertenties een site gaat serveren, en kunt testen wat het advertentiebeleid van een website betekent voor de laadsnelheid. Sites die je wilt steunen of die niet al te veel en zeker geen vervelende advertenties serveren, kun je ook op een uitzonderingslijst zetten, zodat daar de advertenties niet geblokkeerd worden.
De functie is nu nog alleen beschikbaar in de ontwikkelversie van Opera. Die is te downloaden via het blog van Krystian Kolondra
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee