Zorg is online nog niet echt op dreef
'Presence belangrijk'
De belangrijkste kritiekpunten van de respondenten op het gebruiksgemak van de website van zorgverleners waren ‘niet in staat zijn om op de gewenste manier in contact te komen met zorgprofessionals’, ‘moeilijk vindbare informatie’ en ‘het gemis van een chatfunctie om in realtime met een zorgprofessional te chatten’. Toch waren de respondenten over het algemeen tevreden over de initiatieven van zorginstellingen op het web. Meer dan de helft van de respondenten scoorde de inspanningen op het web van zorginstellingen tussen een goed en voldoende.
Volgens Kentico toont het onderzoek aan dat een goede online presence belangrijk is voor een zorgverlener: "65 Procent van de respondenten kiest voor een bepaalde dienstverlener deels op basis van de indruk van de website. Driekwart (73 procent) laat de keuze voor een zorgverlener afhangen van online recensies. In Nederland is dit zelfs 84 procent. Bovendien noemt 52 procent van de Nederlandse respondenten recensies zelfs zeer belangrijk."
Tekstberichten
Er blijken behoorlijke verschillen te bestaan wat betreft de waardering van de diverse digitale communicatiemiddelen die zorgverleners inzetten. Zo'n 60 procent van de respondenten waardeert het gebruik van e-mails en andere digitale berichten om op de hoogte gehouden te worden van afspraken, richtlijnen en andere zinnige informatie. Slechts 19 procent van de respondenten geeft aan dat ze middels tekstberichten met hun zorgprovider kunnen communiceren.
Wereldwijd zegt 37 procent z'n zorgverlener niet via e-mail te kunnen bereiken. In Nederland meldt 14 procent van de respondenten niet met de zorgverlener te kunnen mailen. Andere middelen van communicatie worden in Nederland echter wel verhoudingsgewijs slecht ondersteund. Zo gaf slechts 10 procent van de respondenten aan dat chatten met de zorgverlener mogelijk is. Ook gaf slechts 10 procent van de respondenten aan dat het sturen van SMS-berichten naar de zorgverlener mogelijk is.
Social media
Een ander aandachtspunt is het mobiele gebruik van zorgsites. Een derde (30 procent) van de respondenten had moeite om met een mobiele telefoon of tablet op een zorgsite te navigeren. In Nederland lijken deze problemen minder te spelen; 18 procent van de Nederlandse respondenten vindt het lastig om op de mobiele site van de zorgverlener te navigeren. Overigens maakt een behoorlijk percentage van de gebruikers liever gebruik van de desktop. Wereldwijd lag dit percentage op 43 procent, in Nederland op 40 procent.
'Opvallend' noemt Kentico de bevindingen op het gebied van contact via sociale media. 69 Procent van de respondenten zegt aanwezigheid van een zorgverlener op sociale media onbelangrijk te vinden. In Nederland lag dit percentage zelfs op 74 procent. "Kennelijk zien mensen zorg toch te zeer als een privéaangelegenheid om van een dergelijk publiek communicatiemiddel gebruik te maken" concludeert Kentico's Business Development manager Bart Omlo.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee