Cook: Chromebooks zijn testmachines
De publicatie sprak met Cook over de toegenomen populariteit van Chromebooks in het onderwijs. Uit een onderzoek van IDC waar de NY Times over berichtte, blijkt dat van de 7 miljard dollar die scholen in de VS vorig jaar uitgaven aan desktops, laptops, tablets en 2-in-1 computers ongeveer de helft naar Apple is gegaan. Echter gekeken naar het aantal afgeleverde exemplaren prijkt Windowsgebaseerde apparatuur bovenaan de lijst met een marktaandeel van 38 procent. Apple is tweede met 32 procent. De snelste groeier is echter de categorie Chromebooks met een marktaandeel van 29,7 procent. Het aantal aan het onderwijs verkochte Chromebooks groeide vorig jaar 310 procent. Ter vergelijking, het aantal verkochte iPads daalde 7 procent. In 2012 was het marktaandeel van Chromebooks in het onderwijs ongeveer 1 procent.
Meerwaarde in het onderwijs
Google verwacht zelf dat er eind 2015 meer Chromebooks in de klaslokalen worden gebruikt dan alle andere elektronische apparatuur samen. Cook wijt de omslag aan de nieuwe manier van het afnemen van toetsen die in veel Amerikaanse staten in zwang raakt. Daardoor moeten scholen in hoog tempo veel computers afnemen waarbij het toetsenbord een onmisbaar onderdeel is. Cook noemt de Chromebooks dan ook consequent 'testmachines' en wijst op de meerwaarde van de iPads waarvoor veel meer native op onderwijs gerichte apps bestaan.
Voor Chromebooks bestaan echter ook steeds meer educatieve programma's die via de browser kunnen worden benaderd. Daarnaast bieden de Chromebooks een goede integratie met Google Aps, zoals Gmail, Docs en Calendar. Volgens Google maken meer dan 50 miljoen onderwijzers en leerlingen gebruik van deze online-kantoortoepassingen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee