Drie prangende vragen aan Mark Zuckerberg
Levert het toenemend aantal foto's die op Facebook komen een zware last op de infrastructuur?
'In vijf jaar tijd bestaat de meeste content op Facebook uit video', was de belangrijkste boodschap in het antwoord van Zuckerberg. Die foto's vormen geen probleem, het serverpark is daar al lang op ingericht. De uitdaging zit in de aanpassing van de infrastructuur zodat mensen hoogwaardiger media zoals video makkelijk in grotere hoeveelheden in hun feeds kunnen opnemen.
Waarom heeft Facebook gebruikers gedwongen een aparte Messenger-app te installeren?
Het besluit daartoe was niet eenvoudig, zei Zuckerberg. Het is nogal iets om iedereen in de gebruikersgemeenschap te vragen een andere app te installeren. De reden om het toch te doen was dat Messaging een andere functie heeft dan een sociaal netwerk. Mensen gebruiken Messaging veel frequenter, misschien wel 15 keer per dag, en het werkt dan niet prettig wanneer je een app moet openen en eerst een aantal stappen moet maken voor je een bericht kan sturen. Mensen die veel gebruik maken van Messenger gingen daarom andere apps installeren. Daarom is er voor gekozen een app te ontwikkelen die alleen voor messaging is bedoeld en een veel betere ervaring geeft.
Hoe waarheidsgetrouw is het beeld dat de film 'The Social Network' over je leven schetst?
"Dat heeft me destijds lang bezig gehouden. Maar nu ben ik er klaar mee", zegt Zuckerberg. Er is heel veel verzonnen om het verhaal interessanter te maken. Want dagenlang coderen, wat hij deed, is niet iets om een film over te maken. Zuckerberg zegt de schrijver van het plot zelfs nooit ontmoet te hebben. Alleen de acteur Jesse Eisenberg, die de hoofdpersoon speelt, is een keer langs geweest.
Sommige details over zijn kantoor zijn goed ingevuld maar het verhaal in zijn geheel bevat veel verhaallijnen die Zuckerberg als behoorlijk pijnlijk heeft ervaren. Zo suggereert de film dat hij Facebook heeft opgezet om indruk op meisjes te maken. "Maar", zo zegt Zuckerberg, "de vrouw waar ik mee getrouwd ben, daar had ik al een relatie mee voor ik Facebook begon. Zou het aantrekken van vrouwen het doel van Facebook geweest zijn, zou dat mijn relatie niet erg goed hebben gedaan. Zo waren er meer dingen die et voor mij moeilijk maken de film serieus te nemen. We hebben er uiteindelijk wel lol om gehad. We wisten dat iedereen bij Facebook de film zou willen zien. Dus zijn we twee dagen nadat de première met het hele bedrijf de film gaan kijken."
De hele sessie is terug te kijken op Facebook
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee