Overslaan en naar de inhoud gaan

Ellison kiest aanval als verdediging slechte cijfers

Larry Ellison haalt weer eens vertrouwd uit naar de concurrentie. Zij retoriek moet verbloemen dat Oracle eigenlijk een slecht kwartaal achter de rug heeft.
Larry Ellison
© Oracle
Oracle

Oracles winst daalde het recent afgesloten kwartaal ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. Met 2,5 miljard dollar was de kwartaalwinst 3 procent lager bij een nagenoeg ongewijzigde omzet van 9,3 miljard dollar.

Topman Larry Ellison wuifde de trend met veel bravoure weg, daarbij geassisteerd door CEO Mark Hurd. Zoals gebruikelijk moest vooral de concurrentie het ontgelden. In de cloudmarkt was SAP 'niet terug te vinden' en in de strijd met Salesforce.com 'is het even spannend, maar je hoeft niet lang te wachten om uit te vinden wie dit gaat winnen.' Rivaal Workday werd bestempeld als 'niet concurrerend', want in de afgelopen maanden registreerde Oracle 'evenveel nieuwe ERP-klanten als Workday in zijn hele bestaan'.

Sterke dollar vormt een groot probleem

De tegenvallende resultaten waren volgens de Oracle-topmannen vooral het gevolg van heftige koersveranderingen. De cijfers van de software- en cloudactiviteiten steunden Ellisons optimisme wel: een stijging van 7 procent naar 7,2 miljard dollar. De omzet in hardware groeide 5 procent naar 1,3 miljard dollar. De pijn zat in de verkoop van nieuwe softwarelicenties: een daling van 7 procent naar 1,98 miljard dollar.

"We groeien harder dan Salesforce" en "We blijven marktaandeel winnen ten opzichte van IBM en HP van wie de high-end serverbusiness maar blijft teruglopen", deed co-CEO Safra Catz een schepje bovenop het vingerwijzen van de twee Oracle-topmannen. Ook zij wees op het nadeel van de sterke dollarkoers. Zonder deze koersverandering had de omzet 6 procent hoger gelegen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in