Mark Zuckerberg geeft inkijkje in overnames
Facebook geeft concurrenten als Google vaak het nakijken, bijvoorbeeld bij de overnames van Oculus en Whatsapp. Zuckerberg vertelde in een rechtszaal in Dallas hoe hij dat voor elkaar krijgt. Business Insider las het verslag en destilleerde er de vier belangrijkste punten uit:
1. Werk aan je netwerk
Volgens Zuckerberg was hij al lang voordat Facebook ze overnam geïnteresseerd in bedrijven als Instagram en Whatsapp. Hij heeft jaren gewerkt aan goede relaties met de oprichters. "Als het juiste moment gekomen was, hadden wij al een goede verhouding met de juiste mensen zodat we snel konden handelen. Daarom kwamen ze naar ons en niet naar de concurrent."
2. Suggereer een gedeelde visie
Volgens Zuckerberg kon hij Oculus kopen voor minder dan de vraagprijs omdat hij een beeld had geschetst van de toekomstige samenwerking dat iedereen overtuigde. "Ze moeten het idee hebben dat wij hen gaan helpen hun doel te bereiken."
3. Soms moet je ze bang maken
Zuckerberg geeft toe kleine startups weleens voor te houden hoe lastig het voor ze zal zijn om te overleven zonder Facebook. "Niet helemaal mijn ding, maar als je probeert mensen ervan te overtuigen dat ze met je willen samenwerken, dan denk ik dat het helpt om ze te laten begrijpen hoe moeilijk het is om een zaak zelfstandig uit te bouwen."
4. Je moet snel zijn
"Als je een overeenkomst wilt sluiten en de concurrentie ligt op de loer is er soms niet veel tijd," zei Zuckerberg over het feit dat zijn bedrijf de mogelijkheden van Oculus in één weekend heeft onderzocht. Als eenmaal bekend wordt wat Facebook biedt, gaan andere bedrijven eroverheen. Het oude adagium van het bedrijf, 'Move fast and break things', is hierin nog steeds van toepassing. "We kunnen flexibel zijn en snel beslissen, en dat heeft ons geen windeieren gelegd."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee