Nieuw BIT gaat op termijn op zoek naar directeur
Een woordvoerder van het adviescollege laat desgevraagd aan AG Connect weten dat de eerste aandacht van het adviescollege momenteel uitgaat naar de inrichting van de uitbreiding van de taakstelling van het adviescollege. “Met het oog op deze ontwikkeling bekijkt het adviescollege op welk moment de vacature van Secretaris-directeur wordt opengesteld.”
Ook beheer en onderhoud
Het BIT toetste de slagingskans van ICT-projecten met een ICT-component van meer dan vijf miljoen en gaf adviezen ter verbetering. Dat zal het adviescollege ook doen, en het gaat zich ook richten op beheer- en onderhoudsactiviteiten op het gebied van ICT en daar advies over geven aan bewindslieden en aan het parlement. Het BIT voerde in 2020 twee pilots uit om te kunnen adviseren over onderhoud, een bij de Belastingdienst en een bij DUO. Die pilots lopen ook in 2021 nog door.
Het Adviescollege ICT-toetsing is sinds 2021 van start. Met dit besluit wordt invulling gegeven aan de toezegging van staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om het BIT te positioneren als een permanente, op afstand geplaatste toetsingsautoriteit met een eigen wettelijke grondslag. Die wens hadden experts en betrokkenen. Het BIT heeft de afgelopen jaren heeft laten zien dat het kritisch is. Na BIT-rapporten werden al verschillende projecten stopgezet, bijvoorbeeld het project INSPECT van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de bouw van de Basisregistratie Personen (BRP).
Wat er wel nog moet gebeuren is het opstellen van een instellingswet waarmee de wettelijke grondslag voor het adviescollege wordt gecreëerd. “Daarom is een tijdelijke grondslag gecreëerd via het Instellingsbesluit Adviescollege ICT-toetsing. Met het opstellen van de instellingswet is inmiddels een start gemaakt. Het streven is om deze wet per 1 januari 2022 in te laten gaan”, aldus de woordvoerder.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee