NLdigital: Impact coronacrisis begint door te werken in IT-sector
Vlak na het uitbreken van de coronacrisis was de sfeer in de digitale sector voorzichtig optimistisch, zo schrijft NLdigital. Inmiddels hangt de vlag er anders bij, concludeert de vereniging op basis van een survey onder directeuren en eigenaren van IT-bedrijven.
Geldproblemen bij klanten
Van de ondervraagde bedrijven geeft ruim 41 procent aan dat de coronacrisis een negatieve impact heeft op omzet. Voor ruim 44 procent is dat neutraal en 14,7 procent ziet een positieve impact. De meest genoemde oorzaken van de negatieve impact zijn financiële problemen bij klanten of afnemende vraag naar producten. Een andere oorzaak is dat bedrijven minder producten of diensten kunnen leveren door maatregelen.
Financiële nood bij klanten wordt een steeds groter probleem. “In mei 2020 gaf nog maar 9 procent van de ondervraagde bedrijven aan dat financiële nood bij klanten een factor was. De verwachting was toen wel dat dit in Q3 van 2020 zou stijgen naar 19 procent. In de nieuwste cijfers noemt 32 procent van de bedrijven het als belangrijkste oorzaak van dalende omzet”, zo meldt NLdigital.
Tachtig procent werkt vanuit huis
Van alle medewerkers werkt zo’n tachtig procent volledig vanuit huis. Nagenoeg de helft stelt dat de coronamaatregelen een negatieve impact heeft op medewerkers. Met name combineren van werk met thuisonderwijs en zorg voor kinderen is een belangrijke reden. Daarnaast neemt innovatie en creativiteit af. Een ander negatief gevolg is een hoger verzuim door de mentale impact.
Ondanks de groeiende negatieve gevolgen blijft de ICT-sector beter draaien dan andere sectoren in Nederland. Volgens het CBS sloot ruim 82 procent van de bedrijven in de digitale sector 2020 af met een positief resultaat. Landelijk geldt dat voor 62 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee