Opinie: Apotheker maakt sterfhuis van consumentendivisie
Algemeen directeur Leo Apotheker gooit het roer om bij HP. Net als Cisco wil hij af van de lastige markt voor consumentenhardware waar de omloopsnelheid hoog is, de concurrentie moordend en de marges laag. Apotheker wil de divisie verkopen of verzelfstandigen, maar heeft de kansen op succes van een doorstart van het bedrijfsonderdeel geminimaliseerd.
WebOS onderuit gehaald
HP nam in 2010 Palm over voor een bedrag van 1,2 miljard dollar, voornamelijk om het veelbelovende besturingssysteem webOS in handen te krijgen. Begin dit jaar verwachtte Apotheker nog dat in 2012 webOS op elke pc een plek naast Windows zou krijgen. Nu zegt Apotheker niet te denken dat er een winstgevend bedrijfsmodel te bouwen is met producten gebaseerd op het webOS. Twee maanden na de introductie van de TouchPad concludeert hij al dat HP de boot gemist heeft op de tabletmarkt.
Die opmerkingen zijn bepaald geen bruidsschat voor de af te stoten afdeling. Het is onbegrijpelijk dat Apotheker niet langer de tijd heeft genomen om in stilte de divisie, die leidend is in zijn marktsegment, onder te brengen bij een andere pc-producent.
Op zoek naar hogere marges
Vanuit Apothekers visie is de keuze het mes te zetten in de hardware-activiteiten met kleine marges niet vreemd. Zijn achtergrond ligt in de wereld van software met veel grotere marges en zijn ervaring komt uit het leiden van het Duitse softwarehuis SAP. Het lag dus voor de hand dat hij opnieuw op zoek zou gaan naar activiteiten met hogere marges in plaats van te zoeken naar het reduceren van kosten zoals zijn voorganger Mark Hurd jarenlang heeft gedaan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee