Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook Ondernemingsraad Centric zag klanten en personeel vluchten voor de kwestie Sanderink

De woelige afgelopen jaren voor Centric hebben naast imagoverlies ook concretere problemen opgeleverd. Niet alleen extern was er de indruk dat klanten en werknemers weg wilden bij 'Sanderinks Centric', ook de Ondernemingsraad (OR) van de IT-dienstverlener zag klanten en personeel vertrekken vanwege de onrust door eigenaar Gerard Sanderink. Dit staat in een advies dat de OR eind augustus heeft uitgebracht.

verlicht bordje nooduitgang
Shutterstock, foto: KNasyrov

"Sinds januari 2019 bevindt Centric zich in een onrustig vaarwater. (…) Als gevolg daarvan ontstond een verhoogde uitstroom onder het personeel en besloten klanten om hun overeenkomst met Centric op te zeggen of niet te verlengen." Dit heeft de OR van Centric geschreven onder de noemer 'Achtergronden' in een advies van 29 augustus dit jaar. Dat advies ging over de verkoop van Centric aan een Nederlands consortium. Die groep is uiteindelijk de winnaar geworden uit een totaal van maar liefst 37 gegadigden.

Succesvolle verkoop

De constatering van een klanten- en werknemersexodus in het OR-advies is nu in de openbaarheid gekomen middels een uitspraak van de Ondernemingskamer. Die speciale rechtbank voor bedrijfszaken heeft eigenaar en topbestuurder Sanderink eind 2022 opzij gezet. Daarbij is een tijdelijk bestuur aangesteld dat nu de verkoop van Centric heeft bewerkstelligd.

De OR schrijft in het advies ook dat de situatie sinds het loswrikken van Sanderink flink is verbeterd. "Dankzij ingrijpen door de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam en de onmiddellijke voorzieningen die de Ondernemingskamer bij beschikkingen van 3 en 10 november 2022 heeft getroffen is de onderneming weer in een rustiger vaarwater terecht gekomen. De OR vindt het positief dat nu gezocht wordt naar een meer permanente oplossing."

Die meer permanente oplossing is dus de verkoop van het IT-bedrijf, wat volgens Centric Holding noodzakelijk is "omdat dat de enige manier is om zeker te stellen dat [B] geen betrokkenheid bij de onderneming van Centric meer zal hebben". Persoon [B] in de beschikking van de Ondernemingskamer is eigenaar en voormalig hoofdbestuurder Sanderink.

Belofte: nooit meer Sanderink

In de beschikking van de Ondernemingskamer valt ook te lezen dat grote Centric-klanten en medewerkers alleen zijn gebleven door de belofte dat Sanderink echt buitenspel blijft. "Volgens Centric Holding zijn medewerkers en grote klanten slechts gebleven of teruggekomen onder voorwaarde dat de garantie werd gegeven dat [B] niet bij Centric zou terugkeren." De door de Ondernemingskamer aangestelde CEO Peter Wakkie heeft dat begin vorig jaar ook openlijk gesteld: Sanderink keert nooit meer terug bij Centric.

Dit nadat de eigengereide eigenaar eerder meermaals is afgetreden en zichzelf daarna weer heeft aangesteld als hoogste bestuurder. Hij is oorspronkelijk in 2013 teruggetreden, maar heeft zich sinds 2018 in toenemende mate met het bestuur van zijn IT-bedrijf bemoeid. Dat heeft conflicten, managementleegloop, rechtszaken en schikkingen opgeleverd. Daarna is Sanderink begin 2021 weer opzij gestapt, om eind 2022 - na opnieuw managementleegloop - weer terug te keren. Dit tot verrassing van klanten.

Eind 2022 in zorgwekkende toestand

Kort na die terugkeer is de eigenaar van Centric door de Ondernemingskamer losgewrikt van zijn IT-bedrijf. Nu, bijna twee jaar later, schrijft de Ondernemingskamer dat Centric onder meer heeft aangevoerd dat het concern eind 2022 - ten tijde van het ingrijpen door de OK - "in een zorgwekkende toestand verkeerde". Dit namelijk doordat "Grote klanten waren vertrokken of dreigden te vertrekken, evenals het personeel". Daarbij leed het concern "verlies en de continuïteit van de onderneming zou zonder het treffen van onmiddellijke voorzieningen ernstig in gevaar komen."

De speciale rechtbank voor bedrijfszaken heeft toen die onmiddellijke voorzieningen getroffen; door Sanderink als bestuurder en als eigenaar opzij te zetten. De Ondernemingsraad uitte in het uitgebrachte advies ook dat de voorgenomen verkoop "onder de gegeven omstandigheden een logische oplossing is waarmee Centric en haar medewerkers duurzaam buiten de invloedssfeer van de heer [B] komen en de organisatie zich vanuit een stabiele situatie kan richten op de toekomst".

Daarbij heeft de OR herkenning en onderschrijving geuit over de voorgeschiedenis die is beschreven in de Adviesaanvraag van het bestuur over de toen geplande overname. Vervolgens is de verkoop van Centric rondgekomen, waarover de Ondernemingskamer nu oordeelt dat Sanderink verplicht moet meewerken aan die transactie.

'Intern geen grote zorgen'

Het huidige bestuur van Centric uit nu geruststellende woorden over onrust bij klanten en werknemers. "De buitenwereld maakte zich grote zorgen, maar intern was dit behoorlijk anders", zegt interim-bestuurder Peter Wakkie in een interview met Binnenlands Bestuur, zustertitel van AG Connect. Hij geeft aan dat naar aanleiding van het vertrek van de grote klant DNB er in de media veel werd bericht over klanten die wilden stoppen, maar dat moeilijke gesprekken met klanten vaak uitbleven.

Dit tot Wakkies eigen verbazing. "De klanten waren namelijk tevreden over onze dienstverlening en de prijs-kwaliteitsverhouding. Ze vertelden ons wel regelmatig dat ze niet wilden dat de onrust terug zou keren. Dat vonden we begrijpelijk. Maar dit gebeurde niet en dus was er niets aan de hand. We wisten door het ­goede contact met klanten begin 2023 dat we de situatie wel stabiel konden houden."

Naast zorgen over klantenverloop wordt ook de economische impact van de afgelopen jaren onder Sanderink gerelativeerd door het huidige bestuur. Het imagoverlies in de afgelopen jaar was groot, maar de financiële schade valt erg mee, vertelt Centric-directeur Maarten Hillenaar, verantwoordelijk voor Public Sector Solutions. Dit mede dankzij het feit dat de IT-dienstverlener werkt met langer lopende contracten en aanbesteding.

Loyale IT'ers

Ook verhalen over personeelsverloop krijgen nu tegengas van het bestuur. De kwestie van IT-personeel, dat al jaren een schaars goed is, viel volgens Hillenaar mee. "We hebben het verloop van onze medewerkers bekeken en deze met de markt vergeleken. Daaruit blijkt dat het verloop ondanks alles zelfs minder groot was dan bij concurrenten. Dat zegt iets over de loyaliteit van onze mensen." De onrust rond Centric maakte het bedrijf niet ineens minder interessant voor IT’ers, stellen Wakkie en Hillenaar. Zij maken in het interview nog een kwinkslag over de toegenomen naamsbekendheid van Centric.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in