Nederland loopt achter met procesuitbesteding
Procesinnovatie hobbelt als motief voor BPO nog steeds achteraan.
De processen die bedrijven uitbesteden, vallen vooral binnen de categorieën logistiek & supply chain (20%), HR (17%) en Banking & Insurance (10%). Bedrijven zijn minder geneigd primaire processen, zoals productie of klantcontact door een ander bedrijf uit te laten voeren. Slechts 28% van de respondenten laat processen buiten Nederland uitvoeren. De onderzoekers noemen dit opvallend omdat offshoring naar Oost-Europa of Azië aanzienlijke besparing kan opleveren.
Sociale tegenstellingen en taalbarrière
Accenture leidt uit de onderzoeksresultaten af dat Nederland wat betreft 'volwassenheid' op het gebied van BPO 'een lichte achterstand' heeft ten opzichte van de VS en het Verenigd Koninkrijk. "Daar is de motivatie voor BPO inmiddels langzaam verschoven van kosten besparen naar het creëren van waarde voor de kernactiviteiten” zegt senior executive Bianca den Elsen. Als mogelijke oorzaken voor de achterstand oppert ze 'Sociale verhoudingen en een taalbarrière'.
Accenture deed het BPO-onderzoek samen met Outsource Magazine. Het bedrijf levert behalve een managementadvies zelf ook op grote schaal BPO-diensten, onder meer op basis van delivery centers in het Indiase Bangalore.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee