Overslaan en naar de inhoud gaan

PostNL wil SEPA-mandaten beheren

Vanaf 1 februari volgend jaar moeten bedrijven hun facturering volledig in overeenstemming hebben gebracht met de SEPA-standaard. Voor gewone betalingen betekent dat onder meer gebruik van de langere internationale bankrekening nummers (IBAN's). Bedrijven die aan automatische incasso doen, moeten daarnaast een tamelijk complex beheer van machtigingen op orde hebben. Daarvoor geldt onder meer:
Business
Shutterstock
Shutterstock
  • De machtigingen moeten rechtsgeldig (de facto 'op papier') zijn ondertekend, op een formulier dat aan welomschreven eisen voldoet
  • De crediteur moet z'n eerste incasso ten minste twee weken tevoren aankondigen
  • Machtigingen verliezen hun geldigheid als ze langer dan anderhalf jaar niet zijn gebruikt
  • Een crediteur moet het bestand met consumenten-incasso's twee dagen (voor eerste incasso’s vijf dagen) voor afboeking bij zijn bank aanbieden.
  • De bank van de klant toont de aangemelde incasso's 2 dagen (voor eerste incasso’s 5 dagen) voor afboeking in de internetbankieren-omgeving van de klant. Deze heeft dan nog de mogelijkheid om de incasso te weigeren.

Bedrijven talmen met SEPA-voorbereiding

PostNL, dat nu al voor veel bedrijven de uitvoering van facturering voor klanten verzorgt, schat in dat het tijdig op orde krijgen van een dergelijke machtigingenadministratie een tour de force zal worden, en ziet daarom een markt voor het 'in service' verzorgen van deze extra administratie. PostNL denkt dat veel bedrijven achterlopen met de voorbereidingen voor de invoering van SEPA: "Daadwerkelijke voorbereidingen worden bijna niet getroffen: ruim driekwart (78%) van de MKB’ers is nog niet begonnen met voorbereidingen voor de Europese standaarden voor incasso en 70% is onvoorbereid op de komst van de Europese standaarden voor overschrijvingen. Wat PostNL opvalt is dat veel bedrijven in de voorbereiding aarzelen wat te doen: het SEPA-traject optuigen met de gevreesde administratieve rompslomp of grote financiële risico’s nemen".

Directeur PostNL Billing & Document Solutions, Kees van den Heuvel: "Je merkt dat bij bedrijven het besef is gekomen dat SEPA meer is dan een IT-project voor een nieuw IBAN-rekeningnummer. Feitelijk krijgen alle documentenstromen naar medewerkers, klanten en leveranciers met SEPA te maken. En de tijd begint wel te dringen om in 2013 alle acties voor de documentenstromen vast te stellen én te kunnen uitvoeren. Inmiddels staan voor de komende maanden al honderden gesprekken met bedrijven gepland".

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in