Privacy is internetter 50 cent waard
443 studenten kregen via twee kanalen kaartjes aangeboden voor een film. In een eerste experiment waren de kaartjes even duur. Het enige verschil was dat één van de twee aanbieders het mobiele telefoonnummer vroeg voordat men de bestelling accepteerde. De andere aanbieder, die geen persoonlijke gegevens vroeg, realiseerde in dat experiment 83 procent van de verkopen.
50 cent extra is helft van de kopers te veel
Maar het ging heel anders in een tweede experiment, toen de verkoper die niet om het mobiele telefoonnummer vroeg, 50 eurocent meer rekende voor het bioscoopkaartje. Bij die meerprijs zakte zijn aandeel in de verkopen naar 31 procent.
Bij een experiment waarbij een van de twee verkopers duidelijk maakte dat het e-mailadres gebruikt zou worden om reclame toe te sturen, trad hetzelfde fenomeen op. Overigens had hier om te beginnen al een kleiner deel van de studenten bezwaar tegen: 62 procent koos voor de verkoper die geen reclame zou toesturen. Maar als dat 50 eurocent extra moet kosten, zakt het aandeel van de verkoper met privacy hoog in het vaandel naar 13 procent.
De onderzoekers concluderen dat privacy niet dood is en dat bedrijven met privacyvriendelijk beleid meer winst kunnen maken. Maar gezien de prijs waarvoor het gros van de internetgeneratie persoonlijke gegevens wil afstaan, moet men zich daarvan waarschijnlijk geen overdreven voorstelling maken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee