Apple woest over 'replay' van schermopnames
Apple reageert daramee op nieuws dat TechCrunch gisteren bracht. Verschillende reisapps zouden technologie van marktonderzoeker Glassbox gebruiken om alles wat een gebruiker van de app te registreren door schermafbeeldingen vast te leggen.
Onderzoek van TechCrunch maakt duidelijk dat veel populaire apps dergelijke technologie inzetten, waaronder die van Air Canada, Abercrombie & Fitch, Expedia, Hotels.com en Singapore Airlines. Geen van deze apps meldt de gebruiker op duidelijke manier dat een dergelijke registratie plaatsvindt. De apps van Air Canada legt bijvoorbeeld ook met de glassbox-technologie het invullen van gevoelige velden vast, zoals creditcard-informatie, paspoortnummers en NAW-gegevens, die daarmee ook buiten het reguliere boekingssysteem van de luchtvaartmaatschappij beschikbaar komen. Deze werkwijze wordt ook wel session replaying genoemd en kan in sommige gevallen dienen om in een testprogramma uit te vinden hoe gebruikers omgaan met de interface van de app of bepaalde functies.
Nu heel snel verwijderen
Apple dreigt nu de apps van deze bedrijven te verwijderen uit de App Store wanneer de Glassbox-code niet onmiddellijk uit de apps wordt verwijderd of er een waarschuwing komt die gebruikers wijst op de gebruikte registratietechnologie. "We hebben de ontwikkelaars gewezen op de schending van de strikte privacy termen en richtlijnen. We nemen onmiddellijk actie als dat nodig is", zei een Apple-woordvoeder tegen TechCrunch. Hoe veel tijd Apple de ontwikkelaars geeft om de apps aan te passen is onduidelijk.
Glassbox heeft tegen The Verge gereageerd en probeert zo veel mogelijk de angel uit het voorval te halen. Het bedrijf stelt dat het artikel van TechCrunch interessant maar wel misleidend. Er zou bij Glassbox en zijn klanten nooit de intentie zijn geweest om te spioneren bij de app-gebruikers. Het enige doel van de inzet van deze technologie is het verbeteren van de gebruikservaring. Glassbox zegt privacy en beveiliging hoog in het vaandel te hebben staan. "Sinds de oprichting heeft Glassbox klanten geholpen miljoenen klantervaringen te verbeteren door gereedschap aan te bieden dat gebruikersactiviteiten registreert en analyseert op websites en apps. deze informatie helpt bedrijven beter te begrijpen hoe klanten hun diensten gebruiken en waar en waarom zij problemen ondervinden."
Melding niet verplicht
Glassbox heeft overigens niet in zijn voorwaarden staan dat klanten het gebruik van de analysegereedschappen aan app- en websitegebruikers moet melden. Apple is daar veel duidelijker in en bereid actie te ondernemen tegen overtreders.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee