Overslaan en naar de inhoud gaan

Autoriteit Persoonsgegevens: 'Te weinig capaciteit om burgers snel te helpen'

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft nog altijd onvoldoende capaciteit om burgers snel genoeg te helpen bij een klacht over een mogelijke privacyschending. Het aantal klachten steeg in 2019 met 79 procent ten opzichte van 2018 naar 27.800 stuks. Bij 25 van de afgehandelde klachten bleek sprake van een overtreding.
Autoriteit Persoonsgegevens
© Autoriteit Persoonsgegevens
Autoriteit Persoonsgegevens

De AP heeft zijn eigen website bekendgemaakt dat het vorig jaar 20.700 af heeft gehandeld. Die klachten kwamen echter niet alleen uit 2019; een deel werd in 2018 al ingediend. In 138 gevallen werd een onderzoek gestart.

Bij 25 klachten bleek het inderdaad om een overtreding te gaan, waarbij een boete of andere sanctie werd uitgedeeld. Een groot deel van de klachten werd op een andere manier afgehandeld, bijvoorbeeld door een brief met uitleg over privacyregels te versturen aan een organisatie die vermoedelijk de regels overtreedt. 

Stijging door AVG

De sterke stijging van het aantal klachten ten opzichte van een jaar eerder is volgens de AP deels te verklaren door de invoering van de AVG in 2018. Daarnaast heeft de verbetering aan het klachtenproces waarschijnlijk aan de stijging bijgedragen.

De meeste klachten die de AP kreeg, gingen over het schenden van een privacyrecht. Om die reden werd 29 procent van de klachten ingediend. In 15 procent van de gevallen ging het om ongevraagde reclame. 

Maatregelen nog niet genoeg

De AP wil in de toekomst vaker een onderzoek starten naar aanleiding van een klacht. Daar is nu nog niet voldoende capaciteit voor, aldus de waakhond. Toch wist de AP nu wel meer klachten af te handelen dan in 2018. Vorig jaar werd 67 procent van de klachten afgehandeld, tegenover 56 procent in 2018. 

Die stijging in afgehandelde klachten is het gevolg van genomen maatregelen om de wachttijden voor burgers terug te dringen. Zo voerde de privacywaakhond een prioriteringsbeleid in. Maar dat is nog niet voldoende, vindt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. "Met het huidige aantal medewerkers kunnen wij de meeste klachten pas na zes maanden in behandeling nemen. Dat moet anders: mensen hebben recht op bescherming van hun privacy en moeten daarvoor snel terecht kunnen."

Wolsen zegt dan ook blij te zijn dat het ministerie van Justitie en Veiligheid samen met de AP opdracht heeft gegeven tot een onderzoek naar de capaciteit van de waakhond en de financiering die daarvoor nodig is. Naar verwachting is dat onderzoek in mei 2020 klaar. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in