Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven moeten lang wachten op duidelijkheid van toezichthouder AP

De Autoriteit Persoonsgegevens blikt in haar jaarverslag over 2024 terug op een jaar met succesvolle interventies bij Meta, Netflix, Booking.com, Clearview, Uber en LinkedIn, maar het was ook een jaar waarin er opnieuw amper tot geen ruimte was voor onderzoeken op eigen initiatief. Ook blijven privacyklachten lang liggen en moeten bedrijven lang wachten voor ze duidelijkheid van de toezichthouder krijgen.

tijd en geld
wekker
CC0 Pixabay

De AP signaleert dat de democratische rechtstaat en het model van marktregulering dat de Europese Unie (EU) hanteert onder druk staan. "De macht van grote technologiebedrijven bijvoorbeeld vormt een serieuze bedreiging voor de privacy en vrijheid van Europeanen. Hiertegen kan alleen een vuist worden gemaakt door binnen de EU intensief met elkaar samen te werken", zo valt te lezen in de begeleidende tekst over het jaarverslag. Naast boetes opleggen hield de AP zo’n tweeduizend gesprekken met organisaties om de wet uit te leggen en naleving te bevorderen, werden er voor onder meer gezichtsherkenning juridische kaders opgetuigd en toetste het 84 wetsvoorstellen.

Ondanks deze inspanningen constateert de AP dat ook in 2024 privacyklachten van mensen langer dan wenselijk bleven liggen, bedrijven moesten daarnaast lang wachten op duidelijkheid, en de AP kon te weinig nieuwe onderzoeken starten. Er was bovendien te weinig capaciteit voor voorlichting aan bedrijven en toezicht bij AI en algoritmes. Een serieuze investering in de capaciteit van de AP is en blijft wat dat betreft nodig, zo schrijft de organisatie.

Reactief toezicht

Wat ook opvalt, is dat in het verslag wordt opgemerkt dat de AP  ‘zo goed als geen ruimte’ heeft om op eigen initiatief privacyonderzoeken te starten. AP-voorzitter Aleid Wolfsen legde in oktober 2024 tijdens een rondetafelgesprek in de Kamercommissie Digitale Zaken nog uit dat uitsluitend reactief toezicht houden "een bron van serieuze ramp is" als het gaat om toezicht houden op algoritmen, een taak die er onlangs is bijgekomen voor de privacywaakhond.

"Als je je alleen laat sturen door klachten, kan zoiets heel lang doorgaan. Je moet veel proactiever te werk gaan en aan de voorkant samenwerken met organisaties om normuitleg te geven. Voorkomen is beter dan genezen. Wanneer een algoritme wordt ingezet, moet je ook uit eigen beweging spontaan nagaan of het wel goed functioneert, want klachten zul je niet of nauwelijks ontvangen", vertelde Wolfsen destijds.

Budget versus benodigd budget

Het kabinet verhoogde het budget voor de toezichthouder vanaf dit jaar naar 49 miljoen euro structureel tot 2029. De AP pleit echter al jaren voor een budget van minimaal 100 miljoen euro per jaar.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op iBestuur, zustertitel van AG Connect.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in