Toezichthouders: Facebook en Instagram moeten stoppen met gepersonaliseerde reclame
Het moederbedrijf achter Facebook en Instagram - Meta - mag geen gepersonaliseerde advertenties meer aanbieden op de beide platformen. Dat is bepaald door Europese privacytoezichthouders, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens, in de European Data Protection Board (EDPB).
De toezichthouders hebben geconstateerd dat Meta onrechtmatig persoonsgegevens van Facebook- en Instagramgebruikers verwerkt. Het gaat dan bijvoorbeeld om de woonplaats en leeftijd van gebruikers, net als om data over welke berichten ze aanklikken. Meta gebruikt die data om een profiel op te stellen van de gebruiker, waarmee gerichte advertenties kunnen worden voorgeschoteld.
Volgens de EDPB heeft Meta geen geldige juridische basis om die data te verzamelen. "Het belang dat Meta opwerpt, rechtvaardigt niet de verwerking van persoonsgegevens van gebruikers", licht de Autoriteit Persoonsgegevens toe in een persbericht. De toezichthouders stellen daarnaast dat het voor gebruikers onduidelijk is dat ze een contract met Meta aangaan waarbij ze hun persoonsgegevens uit handen geven voor persoonsgerichte advertenties.
Het bedrijf moet binnen Europa dus stoppen met het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties, waarvoor die data verzameld worden. "Het onterecht verwerken van de persoonlijke informatie van miljoenen mensen op Facebook is een verdienmodel voor Meta. Door hier een eind aan te maken, is de privacy van mensen beter beschermd", aldus Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens en vicevoorzitter van de EDPB.
Spoedprocedure
De beslissing van de EDPB volgt na een spoedprocedure die Noorwegen met steun van de Autoriteit Persoonsgegevens binnen de EDPB in gang heeft gezegd. Noorwegen concludeerde eerder namelijk al dat Meta de privacyregels heeft overtreden. Meta kreeg daarom in Noorwegen al een verbod op gepersonaliseerde advertenties.
De Ierse privacytoezichthouder - die in deze zaak leidend is - heeft opdracht gekregen om binnen twee weken definitieve maatregelen te nemen tegen Meta Ireland. De EDPB draagt dit op, omdat de organisatie vindt dat de Ierse toezichthouder tot nu toe "onvoldoende voortvarend heeft opgetreden."
Eerder deze week werd duidelijk dat Facebook en Instagram vanaf november ook beschikbaar worden zonder advertenties. Europese gebruikers kunnen een abonnement nemen op de platformen, waardoor ze geen advertenties meer zien. Op die manier hoopte Meta tegemoet te komen aan de eisen vanuit Brussel.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeWelke reclame dan wel klantwerving is niet gepersonaliseerd?
Alleen van het communistische oostblok met een volledige door overheid geleide economie kan ik me zoiets herinneren