NLdigital en Justitie winnen Nederlandse Privacy Award
NLdigital won de prijs met Data Pro: een gedragscode specifiek voor verwerkers van data, waarmee de eisen van de AVG concreet zijn ingevuld. Met de gedragscode kunnen verwerkers afspraken sneller, praktisch en voldoende zorgvuldig maken, en zijn ze daar ook toetsbaar op. De jury Nederlandse Privacy Awards noemt Data Pro een "praktisch toepasbaar instrument, bruikbaar voor de doelgroep".
Privacy first bij datadelen
Ook het ministerie van Justitie en Veiligheid won dit jaar een prijs, samen met FCInet. De twee organisaties werkten samen aan Ma³tch, dat door de Nederlandse Privacy Awards wordt omgeschreven als "innovatieve, privacy enhancing techniek, die nu het ministerie van Justitie en Veiligheid helpt bij het bestrijden van (internationale) criminaliteit".
Met het systeem kunnen opsporingsdiensten beveiligd en gepseudonimiseerd datasets delen op nationaal en internationaal niveau, waarbij privacy hoog in het vaandel staat. Organisaties versleutelen via hashing persoonsgegevens op zo'n manier dat de ontvangende partij kan controleren of die persoon ook bij hen bekend is. Blijkt dat het geval, dan wordt de daadwerkelijke informatie over die persoon opgevraagd. "De check vindt plaats in een beveiligde decentrale omgeving, waardoor organisatie A niet weet of er sprake is van een hit of niet. De techniek voorkomt daarmee het onnodig kennisnemen van persoonsgegevens in het kader van vergelijkingen", aldus de Privacy Awards.
De jury benoemt dat de techniek hergebruikt kan worden in veel andere organisaties en systemen. "De open source code laat zien hoe het werkt, hergebruik op veel terreinen is mogelijk en wordt aangemoedigd. De jury heeft dit initiatief mede daarom beoordeeld als een goede investering in privacy door de overheid, waaruit ook blijkt dat privacy daar echt op de agenda staat."
Andere winnaars
In totaal werden vier winnaars aangewezen. Naast NLdigital en Justitie zijn dat STER en Schluss. STER won de prijs vanwege een nieuw ontwikkelde procedure waarbij reclame getoond wordt zonder dat er persoonsgegevens opgeslagen worden of dat er contextual targeting plaatsvindt.
Schluss won na drie aanmeldingen voor de prijs nu de Aanmoedigingsprijs. De prijs werd aan hen toegekend omdat de jury Schluss een mooi initiatief vindt. Het bedrijf geeft gebruikers een kluis voor persoonsgegevens in de vorm van een app. De gebruiker bepaalt vervolgens zelf welke organisatie inzicht in die gegevens krijgt. Wie inzicht krijgt, hoeft die gegevens dus niet meer zelf op te slaan. En ook Schluss zelf krijgt geen inzage in wie de app gebruikt.
Het bedrijf won nu alleen een Aanmoedigingsprijs omdat het project alleen nog als bètaversie beschikbaar is. "Met deze nationale Aanmoedigingsprijs hoopt de jury de initiatiefnemers aan te moedigen om op de ingeslagen weg door te gaan en partijen over te halen om samen met Schluss op te trekken."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee