Privacyvriendelijke zoekmachine DuckDuckGo groeit bijna 50% in 2021
DuckDuckGo stelt dat er bij zoekopdrachten geen gebruikersprofielen worden opgebouwd om gerichte advertenties weer te geven. Dit in tegenstelling tot andere zoekmachines, die interesses van gebruikers inventariseren om op basis daarvan ads voor te schotelen. Bij DuckDuckGo worden er alleen advertenties getoond die passen in de context van de op dat moment gezochte trefwoorden.
In 2020 kreeg dit privacyvriendelijke alternatief voor het dominante Google nog 23,6 miljard zoekopdrachten te verwerken. Daarbij werder er dagelijks zo’n 79 miljoen searchs uitgevoerd. In het afgelopen jaar 2021 steeg dat aantal naar 34,6 miljard zoekopdrachten met een gemiddelde van 100 miljoen zoekopdrachten per dag. De behaalde groei is daarmee iets meer dan 46%.
Marktaandeel
Het marktaandeel van DuckDuckGo blijft in de Verenigde Staten met 2,53% van de totale markt echter klein. De concurrentie blijft groter: Yahoo heeft 3,3%, Bing 6,4% en Google domineert met maar liefst 87,3%. DuckDuckGo blijft intussen werken aan oplossingen om privacy beter te beschermen, met onder meer een e-mail doorstuurservice die e-mailtrackers verwijdert en 'App Tracking Protection voor Android', die trackers blokkeert die in Android-apps worden aangetroffen.
DuckDuckGo kondigde recent ook een DuckDuckGo Privacy Browser voor Desktop aan. Dit privacyvriendelijke alternatief voor het marktdominante Chrome van Google zal niet gebaseerd zijn op de opensource Chromium-ondergrond. Browsers als Microsofts Edge gebruiken die basis ook. DuckDuckGo kiest er echter voor om zijn browser van de grond af aan nieuw te bouwen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee