Tweede Kamer wil big tech-alternatieven voor onderwijswereld onderzoeken
Kathman stelt dat 'enkele techbedrijven' een onevenredig groot aandeel hebben in digitale producten voor de onderwijswereld. "Van hardware zoals chromebooks tot software als Word en Powerpoint'. Ze constateert dat leerlingen daardoor onvermijdelijk veel data afstaan aan een kleine groep techbedrijven.
"Mijn kind denkt dat een computer "Chromebook" heet en dat het internet "Google" heet. Als hij op een schoolaccount moet inloggen, heeft hij daar een Google-account voor nodig", zo stelde ze tijdens voorafgaand tijdens het plenaire debat volgens Security.nl.
Alternatieven onderzoeken
Het Kamerlid verzocht met haar motie de regering te onderzoeken of en hoe betaalbare op publieke waarden gedreven alternatieve applicaties voor het onderwijs haalbaar zijn. Deze werd door een meerderheid aangenomen. Dat betekent dat de inhoud moet worden meegenomen in het regeringsbeleid.
Nederlandse leerlingen volgden in de coronacrisis met behulp van technologie van Amerikaanse bedrijven massaal onderwijs vanuit huis. Die razendsnelle digitalisering heeft ook een schaduwzijde, zo waarschuwden deskundigen in het rapport Waarden Wegen. AG Connect sprak met één van de rapporteurs.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee