2,5 miljoen Nederlanders slachtoffer cybercrime
Cybercrime kostte de getroffen Nederlandse consumenten in totaal 1,1 miljard euro, wat neerkomt op 441 euro per persoon. Bovendien hadden ze daardoor gemiddeld 12 uur te maken met uitval van hun systemen.
Vooral Millenials zijn het slachtoffer: 28 procent van deze generatie kreeg dit jaar te maken met cybercrime, terwijl van de 55-plussers 7 procent werd aangevallen. Oorzaak hiervoor is dat Millenials online gemiddeld onveiliger gedrag vertonen. Zo delen ze twee keer zo vaak hun wachtwoorden als 55-plussers, hebben minder van hen een veilig wachtwoord en verlaat een kwart van hen een account zonder dit af te sluiten na een data-inbreuk. Senioren zijn daar veel minder toe geneigd; slechts 13 procent van hen laat een account dat aangevallen is open staan.
Ransomware
Vergeleken met het Europese gemiddelde doen Nederlanders het nog heel behoorlijk. Van de Europeanen werd 27 procent afgelopen jaar het slachtoffer van cybercrime. Ransomware, identiteitsdiefstal en diefstal van financiële gegevens tijdens het online winkelen vormen de belangrijkste vormen van computercriminaliteit. 36 procent van de Europeanen was het slachtoffer van ransomware, waarbij 1 op de 12 ondanks het betalen van losgeld zijn bestanden niet terugkreeg.
80 procent van de Nederlandse respondenten maakt zich zorgen over online misdaad. Bijna 60 procent vindt het bijvoorbeeld gevaarlijker om zijn financiële gegevens op te slaan in een cloud dan auto rijden zonder gordel. Ook denkt maar 11 procent zijn online beveiliging werkelijk goed op orde te hebben.
Ondanks deze zorgen geven ze zichzelf een 8 als het gaat om veilig gedrag online, terwijl uit het onderzoek blijkt dat de meesten de eenvoudigste testen voor online beveiliging niet doorstaan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee