'20 miljoen gestolen door fintech-fout'
Het probleem kwam volgens drie bronnen met kennis van de zaak sinds 2021 sporadisch voor en had zijn oorsprong in verschillen tussen betaalsystemen in Europa en de Verenigde Staten. Een jaar later kwamen criminele organisaties de technische fout op het spoor. Zij zetten mensen er vervolgens toe aan dure aankopen te doen via Revolut die zouden worden afgekeurd. De 'teruggave' werd vervolgens via geldautomaten geïnd.
Waarschuwing van buiten
Revolut kwam de massafraude op het spoor nadat een partnerbank in de Verenigde Staten had gewaarschuwd dat het Britse bedrijf minder geld in kas had dan verwacht, zeggen de ingewijden tegen FT. De Amerikaanse dochteronderneming van Revolut vroeg vervolgens om extra kasmiddelen, waarna het moederbedrijf de problemen in het voorjaar van 2022 oploste.
De bank, die ook in Nederland probeert te groeien met de belofte van één app voor alle geldzaken, wilde tegenover FT niet inhoudelijk ingaan op de zaak. Het bedrijf zou de gestolen 23 miljoen dollar voor een deel hebben teruggevorderd van criminelen, maar desondanks heeft het 20 miljoen dollar verloren door de misbruikte interne fout. Dat nettoverlies is bijna gelijk aan tweederde van de jaarwinst over 2021, stellen de anonieme bronnen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee