Aantal meldingen internetfraude verdrievoudigd
In 22.000 gevallen ging de melding over phishing: via een e-mail proberen aan bank- en identiteitsgegevens te komen. De overige 6000 meldingen hadden betrekking op zogenoemde voorschotfraude.
Daarbij gaat het om mooie beloftes, zoals een winstgevende zakendeal, een gewonnen loterij, een voorgespiegelde relatie via een datingsite of een mogelijke erfenis waarvoor eerst onkosten moeten worden gemaakt, zo stelt de organisatie.
Het gaat om veel geld
In sommige gevallen raken slachtoffers vele honderdduizenden euro’s kwijt. Een uitschieter was een makelaar uit het oosten van het land die 86.000 euro verloor aan een ‘miljoenenproject’ in Zuid-Afrika, waar hij twee keer naartoe reisde.
De fraudehelpdesk denkt overigens slechts 10 procent van de oplichtingszaken aangemeld te krijgen. "Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen geen melding maken van oplichtingspraktijken. Of zij schamen zich voor hun naïviteit of het bedrag dat ze zijn verloren is relatief klein.’’
Volgens de helpdesk lijken mensen beter te weten wat phishing is en minder vaak in dat soort fraude te trappen. Verhoudingsgewijs trappen er nog wel veel mensen in voorschotsfraudes als datingfraude en erfenisfraude, zo stelt de organisatie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee