Overslaan en naar de inhoud gaan

Angst bij banken voor delen betaalgegevens

Het doorverkopen van betaaldata van consumenten, bijvoorbeeld aan adverteerders, vormt een bedreiging voor de privacy en voor de veiligheid van het betalingsverkeer. Daarnaast kan hierdoor de concurrentiepositie van banken verslechteren. Dat heeft Gijs Boudewijn, directeur van Betaalvereniging Nederland, gezegd naar aanleiding van berichtgeving in Het Financieele Dagblad.
dagafschrift
© CC0 - pixabay
CC0 - pixabay

Als de banken de betaalgegevens van consumenten zouden doorverkopen zou dit direct een golf van kritiek opleveren. Als IT-bedrijven dit straks wel mogen, doordat de regelgeving op dit vlak mogelijk wordt aangepast, dreigt een oneerlijk speelveld te ontstaan, stelt Boudewijn.

De bankensector maakt zich al langere tijd zorgen over de concurrentie in het betalingsverkeer, door de opkomst van betaaldiensten als Apple Pay.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in