Banken: ING en IDEAL getroffen door cyberaanval
Aan het eind van de middag zei Currence, de exploitant van iDEAL namens de banken, nog geen idee te hebben wat de oorzaak van de storing in het online-betaalsysteem was geweest.
NVB: veiligheid van online bankieren was niet in het geding
De veiligheid van het internetbankieren, mobiel bankieren en iDEAL zou niet in gevaar zijn geweest. De banken benadrukken "een dergelijke aanval en de hinder die deze met zich mee heeft gebracht, bijzonder vervelend voor klanten te vinden".
Volgens de NVB hadden ook buitenlandse banken last van de cyberaanval. Wie achter de actie zit, is nog niet bekend.
ING: firewalls hielden ook onze klanten tegen
Een woordvoerder van ING stelde tegen het ANP dat het bedrijf een aantal beveiligingsmaatregelen heeft, zoals firewalls, om de systemen te beveiligen."Het netwerkverkeer was echter zo groot, dat de firewalls ook de gewenste klanten tegenhielden. Daardoor kon je als klant nergens meer bij." Door het netwerkverkeer via andere routes te laten lopen, werd de aanval teruggeslagen. Inmiddels is geen sprake meer van een overmatige datastroom richting het financiële concern.
ING zegt niet te kunnen voorkomen dat "personen met kwade wil aanvallen uitvoeren", maar er alles aan te zullen doen om te voorkomen dat klanten daar hinder van ondervinden.
Storingen begonnen even na 1 uur 's middags
Klanten van ING konden vanmiddag vanaf kwart over 1 niet meer internetbankieren. Ook de mobiele app van de bank deed het niet. Verder lag de website van de bank, die woensdag ook al kampte met problemen, plat.
Op hetzelfde moment dat de storing begon bij ING, kon er ook niet meer betaald worden via iDeal. De 'internetkassa' kampte met een storing waardoor mensen, ongeacht van welke bank ze klant zijn, problemen ondervonden.
Het persbericht van de NVB met een uitleg over de cyberaanval en over DDoS-aanvallen in het algemeen is onder meer te vinden op de website van ING.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee